Gå til innhold

hovne lymfe - og spyttkjertler

Anbefalte innlegg

hatt1365380714
Skrevet

Hei!

i fjord sommere - slutten av juli og begynnelsen av august- var jeg i tunisia på ferie. halvveis i ferien fikk jeg hovne lymfekjertler på halsen. etter hjemkomst fikk jeg en infeksjon i form av en pneumoni. måtte ha tre antibiotikakurer før det gikk over. lymfekjertlene var fortsatt hovne etter avsluttet behandling.i november økte lymfekjertlene i størrelse, og jeg gikk til primærlege. der ble det tatt blodprøver sim viste leucocytter 26 og neutrofile 29. jeg ble henvist videre til en ønh-spesialist som tok cytologiprøver av lymekjertlene for patologisk undersøkelse. cytologien viste lymfoiditt.forstørrede lymfekjertler på halsen har jeg hatt hele tiden siden i fjord sommer, men de varierer i størrelse. sist fredag ble jeg uggen i halsen, med ondt for å svelge. og det har bare blitt verre. i dag var jeg hos lege, fordi spyttkjertlene mine er også forstørret. disse er ømme. lymfekjertlene er uømme. legen sa i dag at hun også kjente flere lymfekjertler på halsen som var noe forstørret i tillegg til de jeg har som er forstørret som ligger rett under haken. tre stykk forstørret der. hun kunne ikke svare meg på hva dette var. kan du det????????er det noe dritt jeg har fått i meg i afrika??har du noen forslag på hva jeg kan gjøre for å komme i bunn i dette??

med vennlig hilsen stien.

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Det høres som du har en infeksjon uten at jeg har mujlighet til å si hva slags bakterie eller virus som forårsaker dette. Min første tanke var at det kunne være kyssesyke (mononukleose) en sykdom som gir halssymptomer, forstørrede lymfeknyter, slapphet, langvarig, forhøyet antall hvite blodlegemer. Dette kan avsløres ved en enkel blodprøve. Alternativt kan det være andre virus , f. eks. cytomegalovirus, eventuelt bakterier. Der er det også flere å velge mellom. En halsprøve til bakteriologi kan kanskje være til hjelp i diagnosen, plus en blodpørve for kyssesyken. Jeg ville starte der, men du må få legen din til å følge opp dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...