Gå til innhold

har jeg anoreksi?


ragga

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 18 år, og jeg har hatt en del problemer med mat i det siste. Jeg er 1,74 høy og veier 52 kg. For et år siden veide jeg 65 kg. Jeg er enig i at jeg er tynn nå (var ikke tykk før heller). Jeg er en aktiv jente og trener mye, men nå kjenner jeg at jeg ofte ikke har krefter til å trene like hardt lenger. Jeg føler meg slapp, og har ikke hatt mensen på snart et år. Jeg vet ikke om jeg har anoreksi, men jeg har begynt å spise sunnere og mindre, og folk rundt meg sier de er bekymret. Jeg tør ikke si til noen at jeg har anoreksi, men jeg vil gjerne komme tilbake til et noenlunde normalt kosthold og få mensen tilbake. Er bare redd for at jeg da har så lav forbrenning at jeg legger på meg mer enn jeg har tatt av. Er også redd for at jeg har mistet mye beinvev osv... Vil gjerne ha råd om hvor mye jeg bør øke matinntaket og hvor fort. Og også hvilke matvarer som er lurt å få i seg med tanke på næring og energi. Er redd for å spørre noen tilfelle de vil proppe i meg masse feit mat med en gang. Vil nemlig ikke legge på meg så veldig mye. Kosten min nå består hovedsaklig i grovt brød, frukt og grønnsaker. Drikker masse vann og litt lettmelk. Håper noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du

Nå er ikke jeg noen lege, så jeg skal heller ikke stille noen diagnose på deg. Men for meg så høres det ut som om du kan ligge i faresonen for å utvikle anoreksi. Jeg tror i alle fall det er veldig viktig at du tar tak i problemet ditt nå, og det er fint at du innser at du bør gå litt opp i vekt. Det er nemlig et dårlig tegn at du har mista mensen....det tyder på at alt ikke er som det skal i kroppen din.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med lege eller evt. helsesøster for å få tatt litt blodprøver og sånt. Og så kan du spørre legen om en henvisning til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å legge opp et kosthold som gjør at du legger på deg. Tror det er viktig at du får oppfølgning på dette området!!

Ikke gå og avvent situasjonen, ring og bestill legetime i dag!! Utnytt motivasjonen du har!!

Ønsker deg lykke til :)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære ragga! Uteblivelse av menstruasjon ved spiseforstyrrelser skyldes som regel lav vekt, for lite fett i kost, mye fysisk aktivitet og evt psykisk stress. Slik du beskriver din situasjon er det all grunn til å tro at du har anoreksi.Når deg gjelder dine spørsmål angående matinntak/ernæring vil jeg råde deg til å ta opp ditt spørsmål på forumet for ernæring eller kontakte en ernæringsfysiolog. For dine tanker og følelser som er knyttet til matinntak, vekt trenger du kanskje også en annen form for hjelp, men i første omgang kan det være til stor hjelp å snakke med en ernæringsfysiolog, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...