Gå til innhold

Hjerneskade


marlboro

Anbefalte innlegg

Jeg leste her et sted at man kunne få hjerneskade som følge av et intoks. Stemmer det? Kan man virkelig få hjerneskade etter en overdose med tabletter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, en _kan_ få det. Men en trenger ikke få det.

Dersom f.eks. medisinen virker dempende på pusten, kan du få for lite oksygen, og hjernen kan skades.

Det er viktig å vite at intox ikke bare enten gir død eller ingen skade, men at en i verste fall kan bli "grønnsak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 17 år senere...
AnonymBruker
På 11.1.2001 den 18.47, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, en _kan_ få det. Men en trenger ikke få det.

 

Dersom f.eks. medisinen virker dempende på pusten, kan du få for lite oksygen, og hjernen kan skades.

 

Det er viktig å vite at intox ikke bare enten gir død eller ingen skade, men at en i verste fall kan bli "grønnsak".

Gjelder dette medikamenter som f.eks lamictal, orfiril, og andre medikamenter som ikke virker beroligende?

Anonymkode: f6fe1...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, kupton skrev:

Det gjelder ethvert medikament som gir bevisstløshet.

Bevisstløshet er vel en alvorlig tilstand som man merker at man har vært i? Jeg bruker for mye sovemedisin og b-preparat og blir veldig "borte" og dopet, men det er vel ikke det samme som bevisstløshet? Ble veldig redd nå.. Er jeg i faresonen for å få hjerneskade eller kanskje jeg allerede har det? Har symptomer på det..Dårlig kortidshukommelse, vanskelig med problemløsning, irritabelthet, vanskelig for å sette meg i gang med ting/oppgaver, innaktivhet.. 

Anonymkode: 6a371...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bevisstløshet er vel en alvorlig tilstand som man merker at man har vært i? Jeg bruker for mye sovemedisin og b-preparat og blir veldig "borte" og dopet, men det er vel ikke det samme som bevisstløshet? Ble veldig redd nå.. Er jeg i faresonen for å få hjerneskade eller kanskje jeg allerede har det? Har symptomer på det..Dårlig kortidshukommelse, vanskelig med problemløsning, irritabelthet, vanskelig for å sette meg i gang med ting/oppgaver, innaktivhet.. 

Anonymkode: 6a371...37d

De symptomene kan man få av å ha det vanskelig i livet også. Feks er depresjoner kjent for å fortrenge hukommelsen og få hjernen til å jobbe saktere på mange områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Noe kan komme av at du tar medisiner som kan slå seg på disse funksjonene i form av å dempe disse, du kan få det av å ja det dårlig. I det hele tatt er slike sumptomer veldig diffuse og vanskelige å tilskrive en fellesnevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...