Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at det for en tid tilbake ble tatt en homocystein-prøve av min mann, og at den var noe forhøyet (verdi 29, prøven er tatt ved RH). Han er ikke blitt gjort oppmerksom på dette, og ingen form for tiltak har blitt igangsatt.

Leste nettopp at man har sett økt innslag av kognitive vansker hos parkinsompasienter som hadde forhøyet homocystein. Tenkte da at det kanskje burde vært gjort noe i min manns tilfelle også, siden han har fått påvist betydelige kognitive vansker.

Det har vært påvist B12 mangel tidligere, og man har da gitt noen injeksjoner med B12 - men det har ikke blitt foreslått noen andre former for tilskudd.

Kanskje er en av grunnene til at han har fått forhøyet verdi at han har blitt behandlet med marevan i flere år, og i den forbindelse ble bedt om å overhode ikke spise grønne grønnsaker fordi han hadde så lav INR-verdi tiltross for høye doser marevan. Dette problemet er imidlertid løst nå, ved at han etter sin 4. DVT får fragmin istedetfor marevan.

Er en verdi på 29 noe å bekymre seg for? Og hva kan han evt. ta av tilskudd for å forbedre situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150875-forh%C3%B8yet-homocystein-verdi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...