gjesp.. Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Jeg er en jente i 30-årene som trenger noen praktiske råd for søvnløshet, råd tilpasset mitt søvnmønster. Jeg har slitt med søvnproblemer i ca. 1/2 år, årsaken er antakelig mye avbrutt søvn over noen år pga. små barn. Noen dypere psykologiske årsaker mener jeg det ikke er. Altså: Jeg venter med å legge meg til jeg er trøtt, når jeg legger meg hender det at hjernen plutselig våkner til - og nekter å la meg sove. Jeg står opp igjen, og kan vandre rundt i timesvis, uten å føle meg trøtt, bare svimmel. Det ender meg at jeg tar en halv innsovingstablett, og sover til ca. 6, og er veldig trøtt. Neste natt sovner jeg kanskje av meg selv sånn ved halv tolv - tolvtiden, men våkner ved 3-tiden, og blir liggende våken kanskje til halv 6, noen ganger tar jeg da en 1/2 innsovingstablett ved 4-tiden som innebærer at jeg av og til sovner, av og til ikke. Jeg trenger så sårt litt råd - vil gjerne kunne sovne inn naturlig, og sove til dagen etter - og ikke føle meg så forferdelig trøtt hele tiden! Jeg har snakket med fastlege, men fikk få konstruktive og praktiske råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150895-trenger-praktiske-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Noen helt generelle råd er å verken være for sulten eller for mett. ikke spis de siste to timer før leggetid. Dette gjelder også trening og fysisk aktivitet, mens samleier med orgasme regnes som gunstig for søvnen. Ikke kaffe siste 6 timer før leggetid, helst ikke nikotin heller. Soverommet skal kun brukes til å sove i, ikke ligge og lese eller se på TV. Om du våkner om natten bør du gå til et annet rom. Forøvrig synes jeg du kan kjøpe boken til Atle Dyregrov som heter "den lille søvnboken" Der står mange nyttige tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150895-trenger-praktiske-r%C3%A5d/#findComment-966421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.