Gå til innhold

samværsordning


Gjest nunu

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med at mor og far bor langt unna hverandre? Hva slags samværsordning er mulig å få til da? Dessuten - hvordan kommer barnet seg fra mor til far og omvendt? Kan jo ikke sette en 2-åring alene på toget akkurat...Takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis avstanden er lang og barnet bare er 2år må noen være med å bringe, eller hente (på fars/mors bekostning-den som betaler barnebidrag).Jeg vet ikke hva man vanligvis gjør ved samværsordninger der barnet ikke er gamlere, men ved lange avstander bruker de vel alle ferier, 14 dager i sommerferien og annenhver jul/nyttår!? Men i den alderen blir det kanskje for lenge av gangen!?Snakk/spør på trygdekontor/familieværnkontor eller lignende om meglingsmuligheter hvis det er umulig å bli enig med barnets mor/far.Jeg vet rett å slett ikke, men kan tenke meg det blir noe sånt!?Iallefall noen råd jeg selv ville fulgt hvis avstanden hadde blitt for lang til "vanlige" samværsordninger.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med meg og min sønn i Oslo og far i Trøndelag var ikke besøk annen hver helg noen mulighet.

De første årene frem til skolealder ble vi enige om sjeldnere men lengre besøk.Og kjøring til og fra delte vi på.

Han var heller ikke gammel før han reiste alene med fly først og senere med tog.Dette har gjort ham veldig uredd og selvstending.

Etter at han begynte på skolen reiste han annen hver ferie og halve sommerferien og fordelte slik at han var annenhver jul hjemme og annenhver i Trøndelag. Jo eldre han ble, jo mer fikk han bestemme selv når han skulle være hvor.

Har fungert rimelig greit for oss.Han er nå 20år og bestemmer det meste selv.

Vennlig hilsen Kaia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Det er ikke lett å finne en løsning for samvær når dere bor så langt fra hverandre. Men jo bedre dere to foreldre kan snakke sammen om samværsordningen, og være enige, jo bedre blir den. Selv om dere ikke treffer hverandre, kan dere kanskje skrive. F.-eks. sende hverandre skriftlige forslag for hvordan dere ønsker samværet skal være. Og så justere det etter hvert.

Når barnet er 2 år må det følges til og fra. Kan dere møtes på halvveien eller kjøre(toge) 2.hver gang? Hvor ofte samværet skal være avhenger bl.a. av hvor mye dere er på jobb. Jo oftere samvær jo bedre tror jeg.

Kan dere få til et samvær i måneden med f.eks. en god langhelg? Og så ha flere dager når det er høytider og ferie.

Bruk gjerne familiekontoret som diskusjonspartner. De jobber mye med slike saker.

Og så var det jo en fin historie Kaia berettet da.

Svaret mitt erstatter ikke konsultasjon hos lege eller familiekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne en løsning for samvær når dere bor så langt fra hverandre. Men jo bedre dere to foreldre kan snakke sammen om samværsordningen, og være enige, jo bedre blir den. Selv om dere ikke treffer hverandre, kan dere kanskje skrive. F.-eks. sende hverandre skriftlige forslag for hvordan dere ønsker samværet skal være. Og så justere det etter hvert.

Når barnet er 2 år må det følges til og fra. Kan dere møtes på halvveien eller kjøre(toge) 2.hver gang? Hvor ofte samværet skal være avhenger bl.a. av hvor mye dere er på jobb. Jo oftere samvær jo bedre tror jeg.

Kan dere få til et samvær i måneden med f.eks. en god langhelg? Og så ha flere dager når det er høytider og ferie.

Bruk gjerne familiekontoret som diskusjonspartner. De jobber mye med slike saker.

Og så var det jo en fin historie Kaia berettet da.

Svaret mitt erstatter ikke konsultasjon hos lege eller familiekontor.

Tusen takk for gode svar! :o)

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...