Gå til innhold

Cola som beroligende middel. NHD/ andre


Gjest Liza i London

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London

Haaper noen kan hjelpe meg, for naa staar jeg fast!

Har noen erfaring med, eller tanker om, coca cola som beroligende middel mot angst?

Vi har vaert innom alt det vi kan komme paa, lavt blodsukker,ADHD,avhengighetsproblematikk,(koffeinabsinens er ikke aktuellt i dette tilfellet)

Kasus:Ung jente,sammensatt problematikk,mye angst,OCD (?)

Drikker mye cola ( naa restriksjon paa det siste aar) ca 1 l pr dag.

Ved angst og panikkanfall liten effekt av medisiner. men uhyre god effekt av et glass cola (baade selvrapportering og obs)

Vi kloer oss i vaare mer og mindre kloke hoder, men er blitt skikkelig hekta paa aa finne en forklaring.

Har utelukket manipulering,dvs hun synes ikke aa fake hverken angst eller virkning.

Tviler paa at det er placebo effekt.

Alle tips mottaes med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Er noen år siden de fjernet kokainen fra cola nå...

Hvordan kan du utelukke placebo? Og hvis det er placebo - hvorfor forsøke å komme til "bunns" i dette og dermed risikere å ødelegge effekten?

Høres ut som placebo for meg. Mitt motto ville vært: Always Coca-Cola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt ulike typer cola. Uten koffein? Uten sukker?

Hva skjer når hun får cola? Hvordan er den situasjonen.

Får hun mye oppmerksomhet, trøst, godprat samtidig eller rett etter at hun får cola.

Er det forsterking eller betinging, det heter. (Husker ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dette være en form for klassisk læring? Hun har tidlig i forløpet tilfeldigvis opplevd at angst reduseres dersom hun drikker cola (sukker kan jo av og til hjelpe for så mye her i livet), - dermed oppstår en positiv forventning om symptomlettelse ved colainntak i fremtiden...

Kanskje et dårlig forslag, men bakgrunnen er at jeg kom til å tenke på kreftsyke barn som ikke kan se is uten å bli kvalme fordi de har blitt gitt is som "belønning" i forbindelse med cellegiftbehandling. Når sterke negative reaksjoner kan læres på denne måten, så kan vel også andre psykiske og fysiske opplevelser kunne bli lært på en tilsvarende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg vil anta at de tre mest sannsynlige mulighetene er:

1) Sukkeret (Kan testes med Coca Cola Light som placebo.)

2) Koffeinet (Kan testes ved enten å drikke 7up, eller se om kaffe/the gir samme effekt.)

3) Elektrolytter - sjekk om brusen har f. eks. "potassium" eller "sodium" som påvirker elektrolytt-nivåene.

Alt godt, og jeg håper dere vinner Nobelprisen i Medisin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hellihopp

Hei,

Jeg vil anta at de tre mest sannsynlige mulighetene er:

1) Sukkeret (Kan testes med Coca Cola Light som placebo.)

2) Koffeinet (Kan testes ved enten å drikke 7up, eller se om kaffe/the gir samme effekt.)

3) Elektrolytter - sjekk om brusen har f. eks. "potassium" eller "sodium" som påvirker elektrolytt-nivåene.

Alt godt, og jeg håper dere vinner Nobelprisen i Medisin!

"Potassium" er kalium og "sodium" er natrium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Det er sikkert en sammenheng mellom blodsukker og hormoner/nevrotransmittere, og at de påvirkes av sukkerinntak? Eller er det kun cola, og ikke sukker hun reagerer på? Hehe, interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstogdepresjon

Gode (søte) ting er beroligende?

Gode assosiasjoner med cola?

hei , hvem er du soleil?Liker svarene dine, du prøver stadig å være proff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Enig med de andre her - sukker kan virke både smertestillende og beroligende - i alle fall på meg. Folk med angstproblemer legger ikke alltid merke til at de får mer angst når blodsukkeret er ujevnt/lavt.

Problemet med sukker er at det kan hjelpe på kort sikt, men ødelegge på lang sikt fordi det fortrenger inntak av mat med vitaminer og mineraler. For eksempel B-vitaminer er veldig viktig for psyken.

Cola er også kjent for å berolige fordøyelsen for mange - vet ikke hva som er virkestoffet da. Mange med psykiske plager har en slitsomt uregjerlig fordøyelse, og blir bedre psykisk når fordøyelsen blir bra.

Noen med angst er overfølsomme for koffein, blir altså verre av cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Potassium" er kalium og "sodium" er natrium.

Jeg vet det, men Liza er i London! Jeg tenkte på henne!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Haaper dere hjelper videre!

her kommer litt mer info i relasjon til tipsene dere har kommet med:

Hun taaler ikke Cola light (tilstningsstoffene) paa grunn av en spesiell sykdom.

Selvsagt er laering,betinging,forsterkning etc viet storst oppmerksomhet idet det var vaart forste hypotese. Selvsagt kan dette vaere en veldig gammel laering som paa en eller annen maate har dukket opp igjen naa,men tviler paa det.

Naa faar hun ingen annen belonning enn angstreduksjon (som selvsagt er sterk nok i seg selv!)

Hun er ellers ikke spesiellt glad i soetsaker,men hun maa leve paa en diett som utelukker alle melkeprodukter (og derivater)

Selvsagt kan vi fortsette med Cola som "medisin" siden det reduserer angsten, men vi er saa nysgjerrige naa!

*tenker paa Soers hint om Nobelpris - Cola som den nye tids Valium*

(har hun valget mellom en Valiuminjeksjon og et glass Cola velger hun Cola)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei , hvem er du soleil?Liker svarene dine, du prøver stadig å være proff.

Vet ikke alle hvem jeg er da? ;)

"_Prøver_ å være proff" - hehe :D

Takk for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest heller ingefærøl

For meg er det omvendt. I de verste angstperiodene må jeg holde meg langt unna cola, for da blir jeg mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

For meg er det omvendt. I de verste angstperiodene må jeg holde meg langt unna cola, for da blir jeg mye verre.

Det gir mer mening for meg!

Skule jo tro at kaffein gir oekt "arousaL"...."It's bugging me..."

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jeg kjenner noen som drikker kaffe for å sove, men det kan muligens være placebo.

Jeg er klar over at om man legger seg inntil 20 min etterat man har drukket kaffe, saa sovner man like lett som om man hadde drukket varm melk. Det har med varmen aa gjoere. Men kaffe forringer soevnen. Etter ca 20 min virker kaffe oppkvikkende. Saa dessverre er ikke dette loesningen paa vaar gaate.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Haaper dere hjelper videre!

her kommer litt mer info i relasjon til tipsene dere har kommet med:

Hun taaler ikke Cola light (tilstningsstoffene) paa grunn av en spesiell sykdom.

Selvsagt er laering,betinging,forsterkning etc viet storst oppmerksomhet idet det var vaart forste hypotese. Selvsagt kan dette vaere en veldig gammel laering som paa en eller annen maate har dukket opp igjen naa,men tviler paa det.

Naa faar hun ingen annen belonning enn angstreduksjon (som selvsagt er sterk nok i seg selv!)

Hun er ellers ikke spesiellt glad i soetsaker,men hun maa leve paa en diett som utelukker alle melkeprodukter (og derivater)

Selvsagt kan vi fortsette med Cola som "medisin" siden det reduserer angsten, men vi er saa nysgjerrige naa!

*tenker paa Soers hint om Nobelpris - Cola som den nye tids Valium*

(har hun valget mellom en Valiuminjeksjon og et glass Cola velger hun Cola)

Dere får designe et eksperiment der dere administrerer Coca Cola til flere angspasienter, mens kontrollgruppen får diazepam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Dere får designe et eksperiment der dere administrerer Coca Cola til flere angspasienter, mens kontrollgruppen får diazepam...

Jaaa,men av en eller annen grunn tror jeg ikke helt at Nobelprisen er innenfor rekkevidden saann vitenskapelig sett.............

Det maa ha ett eller annet med denne jenta aa gjoere, sannsynligvis hennes fysiske sykdom....men merkelig er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...