Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 23 år som den siste tiden har hatt problemer med magen. Jeg har hatt løs avføring omtrent konstant det siste året, og enkelte ganger blir jeg så tung i kroppen etter å ha spist at jeg bare må legge meg ned på sofaen en stund.

Jeg gikk til lege pga disse problemene, og blodprøver, avføringsprøver og røntgen av tykktarm viste at alt så bra ut, med unntak av at jeg hadde svært lavt jerninnhold i blodet.

Legen min sa at de etterhvert, når jeg har fått opp jernnivået, skal få undersøkt om jeg kan ha cøliaki. Jeg trodde man kunne finne ut av dette ved å ta blodprøver, men slik var det ikke.

Jeg synes uansett det er merkelig hvis jeg har cøliaki, for jeg har jo alltid hatt et "vanlig" kosthold med en god del gluten. Jeg har alltid hatt ømfindtlig mage, men ikke diaré som nå. Burde jeg ikke hatt større problemer før hvis jeg har cøliaki? Høres det sannsynlig ut at jeg kan ha dette?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151023-c%C3%B8liaki/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Ja, du kam visst ha et normalt liv uten at du merker at du har cøliaki. Min mor har levd i 44 år før hun fikk diagnosen, da fikk hun det etter en nøyaktig kontroll av tynntarmen. Før trodde de at hun hadde blodmangel som følge av en blodsykdom ved navn Thalasemia. Jeg har også løs mage og blodmangel, og fikk tatt blodprøver hos legen, men de var negative og da sa legen at hun ikke trengte å kikke tarmene. Jeg trodde de fikk en god del info via blodprøvene.Jeg ville anbefalt at du maser legen din om kontroll av tarmene, tror det er slik de blir helt sikkert i og med at det er i tynntarmen sykdommen synliggjør seg.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151023-c%C3%B8liaki/#findComment-964942
Del på andre sider

Hei

Ja, du kam visst ha et normalt liv uten at du merker at du har cøliaki. Min mor har levd i 44 år før hun fikk diagnosen, da fikk hun det etter en nøyaktig kontroll av tynntarmen. Før trodde de at hun hadde blodmangel som følge av en blodsykdom ved navn Thalasemia. Jeg har også løs mage og blodmangel, og fikk tatt blodprøver hos legen, men de var negative og da sa legen at hun ikke trengte å kikke tarmene. Jeg trodde de fikk en god del info via blodprøvene.Jeg ville anbefalt at du maser legen din om kontroll av tarmene, tror det er slik de blir helt sikkert i og med at det er i tynntarmen sykdommen synliggjør seg.

:-)

Takk for svar! Høres ut som jeg må få sjekket ut dette da... Best å få gjort det, sånn at jeg slipper å tenke på mage lenger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151023-c%C3%B8liaki/#findComment-965264
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...