Gå til innhold

sf og tvangsinnleggelse(NHD + andre)


Gjest thja

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål når det gjelder tvangsbehandling/tvangsopphold på sykehus evt andre psyk.avdelinger.

vet at tvangsinnleggelse skjer hvis man er døden nær, til fare for seg selv eller har en alvorlig sinnslidelse. men kan tvangsinnleggelse skje på andre grunnlag? for eksempel hvis man er inne i et fastlåst mønster og behandler ser at det virkelig går gal vei? hvis pasienten nekter å samarbeide, har mistet håp og er veldig ambivalent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vår avdeling i Levanger har en regional spesialenhet for spiseforstyrrelser med 8 senger/plasser.

I den like ved plasserte akuttavdelingen, har vi fra tid til annen pasienter med anorexi som behandles med tvang. Pasienter med alvorlig anorexi har ofte vrangsforestillinger som i kvalitet ikke skiller seg fra de vrangforestillinger en ser ved andre alvorlige sinnslidelser. Slik sett oppfyller de hovedkriteriet for tvangsinnleggelse. At de er tynne, jenter og at innholdet i vrangforestillingen dreier seg om kropp, endrer ikke det forhold at dette er virkelighetsforstyrret og kan sidestilles med / er en psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med sf i mange år, vært veldig avmagret, men utviklet etterhvert bulimi. Nå har jeg BMI på 18,8 men er godt på vei nedover. Det jeg lurer på er om jeg blir tvangsinnlagt før jeg når BMI 12-13 ?orker ikke engang gå til psykolog eller lege for tiden, nekter å veie meg, snakke med folk om sf og det eneste jeg gjør om dagen er å overspise og spy. hvis jeg overhode må snakke med noen om sf lyver jeg så det renner av meg.

har et innprintet mål i hodet mitt nå, å gå ned til 35 kilo....klarer ikke stoppe nå for jeg er så desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...