svalen Skrevet 11. januar 2001 Del Skrevet 11. januar 2001 For 6 måneder siden fikk jeg en datter. Jeg har fullammet frem til hun var 5 måneder og da begynte jeg i tillegg (har ikke nok melk) å gi henne spesiell melkeerstaning for allergiutsatte barn. På helsestasjonen (jeg bor i utlandet) har de sagt at siden pappan har noe mat/pollen/dyre allergi er hun utsatt og i tillegg hadde hun noe utslett da hun var 2 måneder så de mener at vi bør være spesielt forsiktige ved innføring av mat. Legen mente at vi bør holde oss til gulerøtter og poteter og kanskje noe grøt uten melk og gluten det første leveåret. Har dette noe for seg ? og evt. hvordan skal hun da få i seg de nødvendige vitaminer etc. ? Har du noen råd ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15112-baby-allergi-amming-og-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 11. januar 2001 Del Skrevet 11. januar 2001 Kjære svalen I Norge anbefaler vi ikke at allergiutsatte barn skal holdes borte fra gluten og kjøtt det første året. Vi anbefaler å unngå egg, fisk og melk (vanlig kumelk) frem til 1-årsalder og nøtter til 2-årsalder. Glutenholdige grøter innføres forsiktig fra 6-måneders alder og det er lurt å variere mellom hvetegrøt, havregrøt og ris og maisgrøt. Den melkeerstatningen du har fått kan du godt bruke i grøten. Det er ingen restriksjoner på frukt og bær - nype og solbær er veldig bra mhp C-vitamintilførsel. Vi gir tran til alle - norsk tran inneholder ikke fiskeprotein av betydning og kan derfor trygt brukes, selv av de som er allergiske mot fisk. Hvis du ikke får tak i tran bør du gi et vitaminpreparat som inneholder A og D vitaminer. Det er kjempefint at du har fullammet så lenge - hvis du kan fortsette å amme noe så lenge du innfører nye matvarer er det spesielt gunstig. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15112-baby-allergi-amming-og-mat/#findComment-71372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.