Gå til innhold

Zyban - bivirkninger, hyperaktivitet

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Zyban i 2 uker, og måtte bryte den 6. røykfrie dagen pga helt utrolige bivirkninger. I flere dager hadde jeg feilaktig trodd det var et gedigent røykesug jeg hadde, men når det ble bare verre og verre forsto jeg at det var reaksjon på tabelettene. Jeg klarte ikke lenger sitte rolig, jeg måtte vandre hvileløst frem og tilbake, hyperventilerte, hjertet slo som besatt, armer og ben gikk ukontrollert, satt jeg uvirksom i to minutter måtte jeg hive meg opp og trampe rundt. Jeg sov til sist totalt max. 2 timer til natten, etter alle våkne perioder. Dessuten hadde jeg vannlatinger flere ganger i timen. Vennen min sa han hadde funnet et sted på nettet at slike "angst"-reaksjoner på Zyban kunne komme hos personer med for høyt naturlig dopamin-nivå. Etter å ha lett rundt om dopamin så skjønner jeg det har med hvor energisk og oppstemt man er. Nå, 30 timer etter siste Zyban og påsatt røykeplaster er jeg som i himmerik, og håper på en god nattesøvn for første gang på mange dager - men dette med dopamin-nivået bekymrer meg en smule. Bør jeg ta noen tester hos legen og evt. behandle det? Kan det være uheldig å ha for mye dopamin? Jeg kan til tider være svært energisk og blir "ruset" på høyt aktivitetsnivå, gjerne fulgt av perioder med stor slapphet og matthet, tidvis også depresjoner uten påviselig grunn. Kan det ha sammenheng med dopaminet? Og har andre hatt slike FORFERDELIGE opplevelser som jeg har hatt med Zyban?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15113-zyban-bivirkninger-hyperaktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære sedaf.

Det mange ikke er klar over er at Zyban i prinsippet er en medisin mot depresjon.Litt flåsete sagt så er det"lykkepillen light".Flere av mine pasienter har hatt god hjelp av den ved røykeavvenning.Plagene du hadde er nok bivirkninger.Jeg ser egentlig ingen grunn til at du skulle gå noe videre med dette.Hvis du er plaget,kan du selvfølgelig be om en vurdering hos legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...