pater1365380715 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Kjæresten min fikk for to år siden et angrep av helvetes-ild som slo seg på øynene. Hun gikk til legebehandling i over et år før hun ble noenlunde bra. Vi har ikke hatt noen form for samliv etter at hun ble dårlig. Til meg sier hun at legen advarer mot intimitet, selv kyssing kan føre til oppblussing og at hun i verste fall kan bli blind. Stemmer dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151141-blind-etter-sex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Nei, dette stemmer ikke. Helvetesild er forårsaket av det samme virus som er årsaken til vannkopper. Viruset (Varicella zoster) forb lir i organismen, i all hovedsak lokalisert i nervecellene. De4r blir virus igjen for resten av livet. Av og til kan det latente (sovende ) viruset bli aktivert, og da forårsaker utbrudd, gjerne i form av helvetesild. Vi vet ikke helt hvilken faktorer kan fremkalle slike aktiveringer. Forskjellige former for bestråling, smitte med andre virus, operasjoner på de områder hvor virus sitter, hormonelle forandringer, og sikkert mange andre. Jeg har aldri hørt eller lest om at "intimitet" kan forårsake aktivering. Jeg tror det er helt ufarlig med kyssing og andre aktiviteter. Heltetesild utrudd forekommer sjelden flere ganger, hvis det skjer kan det være et poeng å undersøke om det er noe svekkelse i immunsystemet. Hos immunfriske personer går helvetesild over stort sett uten problemer, selv om det forekommer ikke helt sjelden at man går med smerter på det området relativt lenge. En mulig alvorlig komplikasjon er hvis det angriper øyene, Helvetesild utbrudd kan også behandles hvis man kommer igang med behandling meget raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151141-blind-etter-sex/#findComment-965109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.