Gå til innhold

Gravid og på yrkesrettet attføring

Anbefalte innlegg

cosnor1365380715
Skrevet

Min svigerdatter var først sykemeldt ett år og kom så over på yrkesrettet attføring. Hun har fått plass på 3-årig høyskole fra høsten, men nå er hun nettopp blitt gravid. Mannen er under utdanning gjennom voksenopplæring og mottar bare litt penger fra AETAT. Hvilke rettigheter har hun nå under svangerskapet?

Skrevet

Forutsetter at hun går et studie med rett til støtte fra lånekassen.

Dersom hun rekker å studere 6 mnd før hun får barn får hun fødsels-stipend fra lånekassen.

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Attføringspengene gir ikke rett til fødselspenger, men hun vil i tillegg til fullt stipend/lån gitt som stipend fra lånekassen, få engangsstønad på ca 32 000 fra trygdeetaten.

Det er mulig å ta ubetalt permisjon fra attføringsopplegget, og da gjenoppta dette og stønaden etter f.eks et års fødselspermisjon. Man kan også søke permisjon fra studiet.

Skrevet

Under svangerskapet trenger hun vel ingen spesielle rettigheter?

Med mindre hun går et studie som er farlig for den gravide eller barnets helse.

Skrevet

Jeg fikk beholde pengene fram til den pålagte permisjonen man må ta,i forbindelse med et svangerskap.Etter endt svangerskap kunne jeg ta 6 uker permisjon og så måtte jeg ut i jobb igjen,for å ikke miste sjangsen til å fortsette med tiltaket.Så her var det pappan som måtte ta over resten av min permisjon.

Kan hende det er forskjeller i og med at de begge går i skole,og vi var i jobb.

Jeg syntes det var dypt urettferdig at jeg ikke fikk ta permisjon men måtte ut i jobb 6 uker etterpå.

Det er jo ikke for ingenting at man går på yrkesrettet attføring heller, er jo ikke akkurat frisk da.

Dette førte også til at jeg fikk enda større problemer med ryggen. Ikke nyttet det å sykemelde seg over så lang tid heller,da man ikke får være borte fra tiltaket så lenge.

Man skal da ikke føle seg presset til å ta abort heller.

Her er det nok et digert hull i systemet:o(

Skrevet

Jeg fikk beholde pengene fram til den pålagte permisjonen man må ta,i forbindelse med et svangerskap.Etter endt svangerskap kunne jeg ta 6 uker permisjon og så måtte jeg ut i jobb igjen,for å ikke miste sjangsen til å fortsette med tiltaket.Så her var det pappan som måtte ta over resten av min permisjon.

Kan hende det er forskjeller i og med at de begge går i skole,og vi var i jobb.

Jeg syntes det var dypt urettferdig at jeg ikke fikk ta permisjon men måtte ut i jobb 6 uker etterpå.

Det er jo ikke for ingenting at man går på yrkesrettet attføring heller, er jo ikke akkurat frisk da.

Dette førte også til at jeg fikk enda større problemer med ryggen. Ikke nyttet det å sykemelde seg over så lang tid heller,da man ikke får være borte fra tiltaket så lenge.

Man skal da ikke føle seg presset til å ta abort heller.

Her er det nok et digert hull i systemet:o(

Jeg fikk vite at jeg hadde lovbestemt rett til permisjon, men at jeg ikke kunne kreve noen penger i denne tiden.

(foruten lånekassen, sosialkontoret o.l.)

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg hadde lovbestemt rett til permisjon, men at jeg ikke kunne kreve noen penger i denne tiden.

(foruten lånekassen, sosialkontoret o.l.)

Ja det fikk jeg også høre.Men vi kunne ikke ta oss råd til dette.(null sjangs å få noe fra sos.også).

Jeg fikk også høre at fraværet ble så stort,at jeg ikke fikk fortsette etterpå.

Skrevet

Ja det fikk jeg også høre.Men vi kunne ikke ta oss råd til dette.(null sjangs å få noe fra sos.også).

Jeg fikk også høre at fraværet ble så stort,at jeg ikke fikk fortsette etterpå.

Det er muligens litt forskjell på jobb og skole der.

Med skole vet man jo at man får bra inntekt i mellomtiden (ca 9900 kr mnd med mindre far tjener over ca 20 000 brutto) og at man kan ta 1 års pause fra studiene uten at det blir stor krise.

Skrevet

Det er muligens litt forskjell på jobb og skole der.

Med skole vet man jo at man får bra inntekt i mellomtiden (ca 9900 kr mnd med mindre far tjener over ca 20 000 brutto) og at man kan ta 1 års pause fra studiene uten at det blir stor krise.

Snodig at man kan være borte så lenge fra skole,og ikke når man er i jobb.Hva går man glipp av tro...

Håpløst system som jeg ikke greide å sette meg i mot på den tiden,da jeg hadde så store plager under svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...