Gå til innhold

NHD, medisinspørsmål


ulva

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til ny psykiater siden januar-februar, som ikke vil ta stilling til diagnose. Vedkommende mener også at jeg burde gå ned i dosen på Risperdal og Cipralex. Jeg benytter Risperdal Consta 37,5 mg og 30 mg Cipralex. Diagnosen er schizofreni. Jeg reagerte veldig bra på den dosen jeg går på nå, og har et høyere funksjonsnivå enn jeg har hatt de siste fem årene. Derfor er jeg veldig skeptisk til å trappe ned. Allikevel står psykiateren min på sitt. Jeg har bare gått på disse dosene noen få måneder, men har i den tiden blitt helt fri for hallusinasjoner og vrangforestillinger. Er det virkelig tilrådelig å kutte ned på dosene alt nå? Og er 37,5 mg en høy dose? Trodde det tilsvarte 4-6 mg Risperdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ulva:-)

Hyggelig å høre at du har hatt det så mye bedre de siste månedene!

Jeg pleier nesten aldri å "synse" noe om medisinspørsmål fordi jeg mener at man primært bør diskutere dette med lege. MEN akkurat i dette tilfellet får jeg litt "vondt i maven" ved at du evt. skal redusere medisiner allerede nå. Jeg kjente en gang en svært ressursterk jente som etter mye om og men ble diagnostisert som schizofren. Hver gang hun ble litt bedre var det en eller annen (som regel en som ikke hadde kjent henne så lenge) psykiater som reduserte medisindosene. Det medførte alltid at hun etter en stund ble kjempedårlig. De holdt på slik en del år - og for hver ny runde med lite medisiner ble hun gradvis verre...

Følg din egen intuisjon med hensyn til hva som er riktig for deg! Ikke la deg presse til noe som ikke oppleves som riktig for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ulva:-)

Hyggelig å høre at du har hatt det så mye bedre de siste månedene!

Jeg pleier nesten aldri å "synse" noe om medisinspørsmål fordi jeg mener at man primært bør diskutere dette med lege. MEN akkurat i dette tilfellet får jeg litt "vondt i maven" ved at du evt. skal redusere medisiner allerede nå. Jeg kjente en gang en svært ressursterk jente som etter mye om og men ble diagnostisert som schizofren. Hver gang hun ble litt bedre var det en eller annen (som regel en som ikke hadde kjent henne så lenge) psykiater som reduserte medisindosene. Det medførte alltid at hun etter en stund ble kjempedårlig. De holdt på slik en del år - og for hver ny runde med lite medisiner ble hun gradvis verre...

Følg din egen intuisjon med hensyn til hva som er riktig for deg! Ikke la deg presse til noe som ikke oppleves som riktig for deg...

Takk for svar - Ja, det virker litt merkelig på meg å skulle redusere dosene allerede nå. Blir mye rot med medisinene. Noe av grunnen tror jeg er at hun ikke tror på schizofreni-diagnosen. I hennes øyne bør jeg f.eks. være i stand til å jobbe fulltid neste år... Kjenner henne ikke særlig godt, men hun er ganske brå og veldig bestemt. Jeg vil gjerne følge magefølelsen min, som sier at det er galskap å slutte med medisiner nå - og mannen min sier han går dersom jeg trapper ned eller slutter, for han orker ikke mer psykoser. Mye står på spill, og hun bare synser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Takk for svar - Ja, det virker litt merkelig på meg å skulle redusere dosene allerede nå. Blir mye rot med medisinene. Noe av grunnen tror jeg er at hun ikke tror på schizofreni-diagnosen. I hennes øyne bør jeg f.eks. være i stand til å jobbe fulltid neste år... Kjenner henne ikke særlig godt, men hun er ganske brå og veldig bestemt. Jeg vil gjerne følge magefølelsen min, som sier at det er galskap å slutte med medisiner nå - og mannen min sier han går dersom jeg trapper ned eller slutter, for han orker ikke mer psykoser. Mye står på spill, og hun bare synser...

Ulva, jeg har fulgt med på mange av innleggene dine tidligere og har vært så glad for at det går bedre med deg!

Herregud, hva slags psykiater er dette? På meg virker det helt vilt å skulle sette ned medisinene dine nå som du endelig fungerer. Noe lignende skjedde meg, bare at det var stemningsstabiliserende medisin som ble redusert. Ikke lenge etter ble jeg kjempedårlig, og måtte flyttes over på lukket avdeling.

Du har absolutt noe du skal ha sagt mht din egen medisinering! Det er du, og ikke psykiateren din som kjenner sykdommen på kroppen!

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig skeptisk til medisiner og har ikke særlig greie på medisiner.

MEN: Nå får du medisiner som får deg til å fungere. Du sier du er bedre enn på mange år. Da høres det rart ut når psykiateren din vil ha deg til å trappe ned.

Hvis du selv syns det fungerer og du ikke har plagsomme bivirkninger av medisinene, syns jeg du skal fortsette med den dosen du tar, ei stund framover.

Syns det er godt å høre at du har det bedre. Det har både du og familien din fortjent.

Fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - Ja, det virker litt merkelig på meg å skulle redusere dosene allerede nå. Blir mye rot med medisinene. Noe av grunnen tror jeg er at hun ikke tror på schizofreni-diagnosen. I hennes øyne bør jeg f.eks. være i stand til å jobbe fulltid neste år... Kjenner henne ikke særlig godt, men hun er ganske brå og veldig bestemt. Jeg vil gjerne følge magefølelsen min, som sier at det er galskap å slutte med medisiner nå - og mannen min sier han går dersom jeg trapper ned eller slutter, for han orker ikke mer psykoser. Mye står på spill, og hun bare synser...

Enkelte behandlere ser seg litt blinde på pasientens ressurser, og har en tendens til å mene at dersom man er særdeles ressurssterk intellektuelt så lider man heller ikke av alvorlig psykiatrisk sykdom...

Jeg tenker at du har mye mer å tape på nye psykoser og perioder med elending fungering enn evtentuelle negative virkninger av medikamenter.

Stå på ditt og ikke godta endringer du selv (og mannen) din ikke har tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg må bare støtte alt du skriver. Alle dine tanker er fornuftige - også det du skriver til slutt om sammenlignbare doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...