Venice Skrevet 25. juni 2004 Skrevet 25. juni 2004 Meg: dame på 28 år, frisk og sunn ellers, ingen kjente sykdommer eller bruk av medisiner. Trener tre ganger i uken, sunt kosthold og normal kroppsvekt. Hatt en voldsom hoste i tre uker, sympt. tydet på bronkitt - men ingen feber. Ble bedre, men fikk så plutselige smerter i brystet på ve. side. Disse var lokalisert nederst i lungen, mot brystbeinet. I tillegg strålte smertene utover i ve. side og bak i ryggen. Smertefullt å trekke pusten/hoste og bevege meg. Legevakten mente det var snakk om muskel- eller bruskproblematikk i brystet, ingen ting å anmerke på lungelyd eller ved palpasjon. Hjem med en ukes sykemelding. Smertene vedvarer, noen dager et bedre enn andre, men jeg opplever stadig at jeg har "hold" i hele venstre side av brystet. I tillegg har jeg to episoder der jeg oppelver at det ikke er mulig å puste uten å føle at lungen vil punktere. I tillegg er det SVÆRT vondt, spes. ved hoste eller bevegelse. Fastlege kontaktes e. en uke på dette viset. Han mener det sannsyneligvis er ribbeinsbrudd, og kan heller ikke finne noen ulyd på lungene. Kun ømhet på stedene jeg nevnte overfor. Sender meg hjem med sykem. nok en uke, vi skal se det ann. I dag, 5 dager etter siste konsultasjon kont. jeg igjen lege, for denne natten har jeg igjen hatt kjempevondt for å puste og skikkelig hold i hele ve. side av brystet. Han sender meg på røntgen thorax: bilder tas, men rtg. legen glemmer meg av og er på tur hjem da jeg stopper ham og spør om et midlertidig resultat. Han skribler ned noe på en lapp, gir den til meg og sier han må gå. På lappen står det noe sånn som at: "Det finnes noen små infiltrater, troligvis på ve. side retrosternalt, Infeksjon??" Så står det til slutt noe om at ingen påviste ribbeins brudd eller fravik er funnet(etter hva jeg kan tyde). Fikk altså ingen forklaring på rtg. svaret, og legekontoret er stengt frem til mandag. Nå er jeg selvfølgelig i villrede: hva i all verden feiler det meg? Og hvordan skal jeg forholde meg videre i denne saken? Føler at jeg springer ned legen min med disse plagene. I tillegg arbeider jeg på sykehjem, men i denne tilstanden skal det ingen ting til før det blir smertefullt i brystet og jeg er derfor sykemeldt 4 dager til. FÅr da gjøre et realt forsøk på å komme meg i arbeid igjen, men jeg gruer for smertene i brystet. Er det noen diagnoser du synes innlysende i dette tilfellet? Kan nevne at jeg har arbeidet nært pasienter med gule stafylokokker siste to mnd, kan dette ha noe å si? Beklager langt innlegg- men takknemlig for svar. 0 Siter
K77 Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Hei.. har du fått noe svar hva det var?? jeg har nemlig også veldig like symptomer som deg.. legen mente det var brist i ribbenet da. og så mye som jeg hoster om dagen (ligner også bronkitt) så er det et hel.... å komme igjennom. blir litt redd når jeg leser hva du har fått til svar. hmm. håper det går over for oss begge for detta gjør så sinnsykt vondt!! Håper iallefall du får et ordentlig svar! 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Røntgenfunnet bør undersøkes nærmere, kanskje med CT, særlig dersom smertene ikke bedres. iallfall må bildet sjekkes slik at man er sikre på at flekkene blir borte. Ribbe-brudd synes forøvrigg ikke på vanlig røntgen. Typisk er at smertene kommer ved pusting og bevegelser av brystkassen. Smertene er på det værste 12 dager etter skaden. legen din må følge opp dette; gjerne med utvidete prøver med tanke på uvanlige typer lungebetennelser. 0 Siter
jusken Skrevet 20. juli 2004 Skrevet 20. juli 2004 Jeg har opplevd noe som minner om dette. Det var da ett ribbeledd som var kommet i ulage. Skjedde hos meg etter fødsel.Det var utrolig vondt da jeg trakk pusten. Jeg gikk til kiropraktor og han fikk alt på plass.Bortsett fra muskelsmerter som varte en stund forsvant ihvertfall smertene ved pusting.Det var min fysioterapeut som stilte diagnosen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.