Gå til innhold

Bør man tvinge seg selv?


pebbles

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente i 20-årene. Jeg har de siste årene slitt litt psykisk; vært deprimert, spiseproblemer, osv.,men ingen vet om det. Jeg tar meg sammen, og ikler meg ei smilende maske når jeg går ut og treffer folk. Når jeg først har kommet meg ut, fungerer jeg godt sosialt med vennene mine,de jeg kjenner godt. Har det ofte så fint sammen med dem at jeg nesten"glemmer" problemene.

Men så er det sommerjobben min, og studiene mine, da. Jobben krever f. eks. at jeg er på topp, dvs. utadvendt og blid, hele tida. Og jeg treffer stadig ukjente folk som jeg må forholde meg til. Det er ofte så vanskelig!! Selvtilliten min har for lengst rullet nedfor en skrent. Jeg føler meg underlegen, blir kvalm og har lyst til å springe og gjemme meg i et hjørne! Jeg er rett og slett redd for at jeg en vakker dag kommer til å kaste opp eller besvime. Dette ser ikke ut til å bedre seg heller.

Jeg bekymrer meg for hvordan situasjonen blir til høsten. Flytter da til et nytt sted for å studere. Er redd for at det blir på samme måten da, når jeg kommer i helt ukjente omgivelser.

Jeg er nokså fortvilet, og sint på meg selv, fordi jeg er sånn. Noen som har et råd å gi? Bør jeg bare tvinge meg selv til å gjøre mest mulig av det jeg er redd for? (selv om det ikke ser ut til å hjelpe?) Trenger jeg behandling, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

Tør du noen gang å slippe maska ovenfor noen? tør du å si at " i dag er jeg sliten, jeg er lei av alt, jeg vil helst gå hjem og sove" ? Livet er ikke alltid en dans på roser, ofte er det en dans på nevroser. Det er tøft å være student og du kan tillate deg å være sårbare innomellom uten at du fullstendig blottlegger deg om dine personlige psykiske ting. Men tenk på at du ikke alltid trenger å ha et smilende fjes, eller å påta deg alt mulig for å være velykket. Du har lov til å være sliten, lei deg og sint du også som jeg pleier å si til de barna jeg har ansvar for på sommerleiren hvert år.

Tror nok det skal gå bra å begynne på et nytt studiested, men regn med at det kan bli tøft i begynnelsen før du blir kjent med de nye omgivelsene. Om du føler at det blir for tøft så er det jo ingen skam å oppsøke en fagperson.

lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nok en stresset student

Jeg synes ikke man skal tvinge seg til å gjøre alt for enhver pris. Kan du ikke plukke ut noe som du har lyst til å utfordre deg selv med og heller vente med andre ting? Husk Roma ble ikke bygd på en dag. det tar også lang tid å bygge opp en selvfølelse. Du får ikke tid til å gi deg selv annerkjennelse hvis du hele tiden skal starte opp med nye prosjekter hvor du skal utfordre deg selv. Så en ting av gangen og gi deg selv tid til å bygge opp selvtilliten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...