Gå til innhold

Langvarig ubehag/smerte og legeskrekk.

Anbefalte innlegg

Har i relativt lang tid hatt en form for ubehag i venstre brystregion, venstre side og under venstre arm. Det føles av og til som om det er lokalisert til høyre del av venstre bryst, delvis rett bak. Det er ikke der om morgenen, men noen timer etter at jeg har stått opp kommer det. Har hatt det i lengre tid. Har også diabetes på 22. året. Er selv 29 år. Legger jeg meg flatt på golvet kommer det som regel bort. Har hatt høyt blodtrykk med umuliuge verdier, 140 på 110 og verste tilfelle med 160 på 130. Det var egentlig ikk mulig sa min diabetessykepleier. Har en stressende jobb og sover lite. Tips? Tror kanskje selv det er en hjerteklaff som ikke stenger helt, men skjønner ikke hvorfor smertene er lokalisert til venstre side av hjerteregionen, eller lymferegionen? JEG HAR legeskrekk så det holder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15119-langvarig-ubehagsmerte-og-legeskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til RPRP.

Hos diabetikere som har hatt sin sukkersyke i mange år blir ofte symptomer maskert og forandret på en slik måte at de er vanskelige å tolke. Slik du beskriver plagene dine gir det ikke umiddelbart mistanke om at det er hjertet som er årsaken, men det kan ikke utelukkes uten en skikkelig undersøkelse. Både diabetes og forhøyet blodtrykk er risikofaktorer med henblikk på hjerte-kar-sykdom. Likevel er der rel. sjelden at en kvinne på 29 år utvikler slik sykdom.

Ditt blodtrykk synes dårlig tatt hånd om og bør omgående bli gjenstand for revurdering. En registrering over 24 timer bør være starten på det.

Dine ubehag i brystet bør også få sin forklaring. Jeg foreslår at du anmoder din lege om å sørge for en arbeidsbelastning (ergometersykkeltest) i første omgang. Dernest bør du få undersøkt vanlige blodprøver samt fett-stoffene i blodet.

Alt dette er elementære saker som ikke skulle gi deg problemer, selv om du har legeskrekk. Den får du bearbeide og bli kvitt, din lege er der for å gi deg hjelp, ikke for å skremme deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...