Gå til innhold

Tenke vidt på årsaker til arytmier.

Anbefalte innlegg

Jeg er ei normalvektig, 29 år gammel jente. Er frisk foruten lavgradlig astma.(bruker sjeldent medisiner) Samboer og mor til ei jente på 2 år.

I begynnelsen av februar fikk jeg kyssesyken. (Jeg ble ikke slått helt ut. Hanglet bare og følte meg utilpass og slapp). Samtidig dukket det opp en del gufne symptomer man i første rekke ikke forbinder med viruset. Likevel ser det ut til at legene jeg har vært i kontakt med har sett seg blind på dette som årsak, eller sett på mine plager som psykiske.

De gufne symptomene kan beskrives som:

Urytme på hjertet, økt puls, kortpustethet og trykk/ stikk i brystregionen. Brennende, klemmende sug i mage og nederste del av brystet. Har ikke hatt lignende symptomer tidligere. Tilstanden har vedvart også etter at leverprøver var ok og kyssesyken ikke så ut til å være aktiv.

Fra påske og utover opplevde jeg tre ”anfall” midt i nattesøvnen. Alle tilfellene var når jeg lå flatt etter å ha spist store måltider (og en del søtt) rett før sendetid. Anfallene varte lenger for hver gang og det siste anfallet varte i et og et halvt døgn.

Jeg dro på akuttmottaket den andre gangen, etter avtale, for å fange urytmen med EKG. Jeg fikk vite at jeg hadde ekstraslag i venstre kammer (ikke i bare i forkammeret som er normalt) og forholdsvis raskt hjerteaksjon på litt over hundre. Ultralyd av hjertet viste litt lekkasje på venstre klaff, men det var så lite at det kunne betegnes som normalt. Røntgen av lunger var normal. Kardiologen sa at det var besnerlig å tenke seg at kroppen hadde fått en reaksjon på kyssesyken, og at hjertet ville roe seg igjen. Slik hjerteaksjon kom sjeldent av psykiske problemer var også beskjeden.

Jeg har ikke hatt nye anfall på over en og en halv måned. Greit er det kanske å vite at jeg i denne perioden har blitt behandlet med magnesium (uten at serum har vist mangel) tilskudd, akupunktur og jeg forsøker få opp jern og ferritinin nivå (var på henholdsvis 26 og 9). Videre tør jeg ikke spise mye før sengetid og jeg sover nærmest sittende.

Prøver viste ved et tilfelle lavt stoffskifte, men har nå normalisert seg. Blodsukker har også blit testet (men ikke glukosebelastning) og elektrolytter. Intet unormalt.

Men i o.m. at ubehag i mage/ bryst fremdeles er tilstede har jeg begynt lure på om dette kan ha vært en utløser til uregelmessig hjerterytme. Jeg tenker på at anfallene har kommet etter inntak av mye mat og når jeg har ligget flatt. Kan jeg ha utposing på spiserøret, magesår eller andre refluxproblemer? Spiserøret går så nærme hjertet at de nesten berører hverandre. Stemmer ikke det?

Jeg søker svar på årsak til mage/ bryst ubehag såvel som en utelukking på om dette med måltider og ligge flatt kan ha utløst ”anfallene”. Vil gjerne kunne sove i normal stilling om ikke annet!!

Jeg har også Indral liggende, men disse syns jeg er lite betryggende pga dårlig effekt. Faktisk syns jeg det virket som om hjertet reagerte negativt på tabletten ca en time etter inntak, da fikk jeg flere ekstraslag. Kan det være tilfelle? Finnes det bedre medisin?

For å oppsummere spørsmålene:

-Hvilke tanker gjør du deg når du hører hele historien?

-Får også du fram en teori om at kyssesyken er en utløser?

-Bør jeg undersøke spiserør, mage og tarmer? Hvilke undersøkelser bør jeg be om?

-Kan problemer med spiserør og mage påvirke hjerte (i sjeldne tilfeller)?

-Hva mener du om Indral og min teori om at den bare er negativ? Hvilke alternativer kan være bedre?

-Er jeg overnervøs når jeg ligger høyt og er forsiktig med å innta mat sent?

Dette ble langt. Bekalger det! Jeg håper imidlertid jeg får svar på noen spørsmål.

På forhånd tusen takk!

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Lenniel25.

La meg ta det siste spørsmålet først : Jeg tror du har laget deg en viss psykisk "overbygning" på plager som ellers virker ganske uskyldige. Jo mer du filosoferer over dette, desto flere symptomer risikerer du å oppleve.

Imidlertid kan du godt ha en slags følgetilstand etter din kyssesyke. Den affiserer så godt som alltid leveren i ganske stor grad, og enkelte går og hangler i mange måneder etter at alle andre infeksjonstegn er borte. Ikke så få får også endel maveplager. Det du beskriver kan godt minne om en viss refluks til nedre del av spiserøret, men kan godt være en vanlig overproduksjon av mavesaft/syre. Det vil koste deg lite å prøve en såkalt H2-blokker et par uker, for å se om det kan få dine plager til å forsvinne.

Dine ekstraslag er helt neglisjerbare. Vi har alle ekstraslag i løpet av et døgn, mange av oss har flere tusen slike uten å merke noe som helst. Andre kan ha bare ha ett ekstraslag pr. døgn, og merker dette hver eneste gang. Så lite som du merker synes jeg enhver medikamentell behandling er overdrevet.

Hvis dine maveplager ikke forsvinner i løpet av sommeren bør du be din lege revurdere situasjonen, og kanskje få noen til å ta en titt ned i den. Få imidlertid kyssesyken enda noen uker på avstand. Og- legg deg rolig flatt ned om natten, og spis det du har lyst på. Vær forsiktig med alkohol ytterligere noen tid (p.g.a. leveraffeksjon ved kyssesyke). Blir du verre når du ligger flatt, kan det gi mistanke om refluks, som nevnt over.

Svar til Lenniel25.

La meg ta det siste spørsmålet først : Jeg tror du har laget deg en viss psykisk "overbygning" på plager som ellers virker ganske uskyldige. Jo mer du filosoferer over dette, desto flere symptomer risikerer du å oppleve.

Imidlertid kan du godt ha en slags følgetilstand etter din kyssesyke. Den affiserer så godt som alltid leveren i ganske stor grad, og enkelte går og hangler i mange måneder etter at alle andre infeksjonstegn er borte. Ikke så få får også endel maveplager. Det du beskriver kan godt minne om en viss refluks til nedre del av spiserøret, men kan godt være en vanlig overproduksjon av mavesaft/syre. Det vil koste deg lite å prøve en såkalt H2-blokker et par uker, for å se om det kan få dine plager til å forsvinne.

Dine ekstraslag er helt neglisjerbare. Vi har alle ekstraslag i løpet av et døgn, mange av oss har flere tusen slike uten å merke noe som helst. Andre kan ha bare ha ett ekstraslag pr. døgn, og merker dette hver eneste gang. Så lite som du merker synes jeg enhver medikamentell behandling er overdrevet.

Hvis dine maveplager ikke forsvinner i løpet av sommeren bør du be din lege revurdere situasjonen, og kanskje få noen til å ta en titt ned i den. Få imidlertid kyssesyken enda noen uker på avstand. Og- legg deg rolig flatt ned om natten, og spis det du har lyst på. Vær forsiktig med alkohol ytterligere noen tid (p.g.a. leveraffeksjon ved kyssesyke). Blir du verre når du ligger flatt, kan det gi mistanke om refluks, som nevnt over.

Tusen takk for godt og beroligende svar.

Det var fryktelig ubehaglelig med disse anfallene av høy puls og ekstrasystoli. Jeg ble vettskremt pga den lange varigheten og fordi jeg i lengre tid hadde følt meg kortpustet og hadde hatt trykk i brystet. Jeg kan derfor kjenne meg igjen i dette med psykisk "overbygning".

Må bare få fram at jeg hadde både neglisjerbare ekstraslag i forkammeret og ekstraslag i selve kammeret -som ikke er like neglisjerbart dersom det blir for mange av de?

Indral ble gitt på sykehus for å forsøke stoppe den kontinuerlige urytmen.

• 2 måneder senere...

Tusen takk for godt og beroligende svar.

Det var fryktelig ubehaglelig med disse anfallene av høy puls og ekstrasystoli. Jeg ble vettskremt pga den lange varigheten og fordi jeg i lengre tid hadde følt meg kortpustet og hadde hatt trykk i brystet. Jeg kan derfor kjenne meg igjen i dette med psykisk "overbygning".

Må bare få fram at jeg hadde både neglisjerbare ekstraslag i forkammeret og ekstraslag i selve kammeret -som ikke er like neglisjerbart dersom det blir for mange av de?

Indral ble gitt på sykehus for å forsøke stoppe den kontinuerlige urytmen.

Kjenner meg veldig godt i gjen i disse symptomene som du beskriver. Jeg har vært og fått tatt gastroskopi og det har blitt påvist refluks i spiserøret mitt. Jeg også får problemer hvis jeg spiser mye før leggetid spesielt hvis jeg speiser sjokolde etc. Det jeg har funnet ut som hjelper er faris. Hvis du drikker mye faris når symptomene starter så får du på en måte rapet og det virker som for meg at det demper symptomene. Jeg bruker også nexium for disse plagene og de hjelper også til en hvis grad men ikke altid. Håper det hjalp deg noe.

-jem-

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...