Gå til innhold

Er det krav om at en skal være sosial på akuttpsykiatrisk?


Gjest Ble rimelig forundret

Anbefalte innlegg

Gjest Ble rimelig forundret

Ble innlagt på akuttpsykiatrisk etter depresjon og angst som tok helt overhånd. Leste epikrisen min hvor det sto at jeg tok lite kontakt med de andre pasientene og holdt meg mest for meg selv. Men er det unormalt å trekke seg unna andre når man er innlagt ? Hadde aldri vært innlagt før og å bli innlagt var et nokså stort sjokk for meg. Når de skal spekulere i personligheten min er det riktige å ta disse funnene med da? Man må vel kunne si at å bli innlagt representerer en nokså unormal setting? Hadde jeg vært der i en måned hadde de vel hadde et bedre grunnlag for å påstå at jeg var usosial men på bakgrunn av en uke preget av sterk angst og depresjon?

bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et tips

Nei, ikke noe krav i det hele tatt. Men de observerer og noterer seg atferen din likevel, de ville notert det på samme måte om det var omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

En dyktig fagperson vil være interessert i hvordan din faktiske atferd er. Det vil bl.a. innebære om den atferden du utviser i en spesiell situasjon (innleggelse) er sammenfallende med din atferd i mer vante (og normale) omgivelser.

Mer hastverksarbeid med liten tid til refleksjon kan muligens få som konmsekvens for enkelte fagpersoner at de kan slutte ut fra sine observasjoner at det er slik personer er og tolke sykdom ut ifra observasjonene som er gjort.

Tror jeg også hadde gjort som deg om jeg hadde vært i din situasjon mht til å trekke seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ble rimelig forundret

Nei, ikke noe krav i det hele tatt. Men de observerer og noterer seg atferen din likevel, de ville notert det på samme måte om det var omvendt.

Har jo knapt sett personalet i løpet av tiden jeg var innlagt. Hvordan kan de holde oppsyn om hvem eller hva jeg snakker med blant brukerne? Har det et hemmelig rom hvor de observerer meg i det skjulte eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Har jo knapt sett personalet i løpet av tiden jeg var innlagt. Hvordan kan de holde oppsyn om hvem eller hva jeg snakker med blant brukerne? Har det et hemmelig rom hvor de observerer meg i det skjulte eller noe sånt?

Jeg har vært innlagt på akuttpsykiatrisk mange ganger, så jeg vet litt om hvordan det fungerer. "Det stemmer som "et tips" sier at de sannsynligvis ville notert seg det om du var omvendt. Det er ganske mange som jobber på et sånt sted, og i løpet av dagen er det alltids noen som har fått med seg litt av adferden din, og hvordan du har hatt det (selv om du kanskje ikke har lagt merke til det).

Det er nok ingen hemmelige observasjonsrom, men etter hver vakt har de møter, hvor de diskuterer hver enkelt pasient, og rapporterer til de neste som kommer på hvordan dagen til denne pasienten har vært hittil. Det er ikke noe skummelt med det egentlig, det er bare for at de nye som kommer til neste vakt skal vite litt, sånn at du føler deg godt ivaretatt selv om det er nye folk på.

Det er ikke alltid så lurt å lese epikrisen sin. Står ofte mye ting der man er uenig i osv. Jeg fikk en ganske stor knekk når jeg leste journalene mine, men når jeg ser på det i ettertid, ser jeg at de hadde mye rett likevel. Det var faktisk jeg som var ganske syk.

Håper du klarer å la vær og uroe deg for dette, selv om jeg forstår deg veldig godt.

Vennlig hilsen en jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips

Har jo knapt sett personalet i løpet av tiden jeg var innlagt. Hvordan kan de holde oppsyn om hvem eller hva jeg snakker med blant brukerne? Har det et hemmelig rom hvor de observerer meg i det skjulte eller noe sånt?

Nei, ikke noe lureri der du ikke kan se dem. De følger med det som de ser f.eks om du er på rommet eller i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest et tips

Det kan være lurt hvis det er ting du lurer på å snakke med f.eks. primærkontakten din om det som står i journalet. Evt. lese den sammens med den personen eller noen andre som kan forklare. Skal egentlig leses sammens med noen i teamet, men kan ha ulik praksis etter som hvem som er på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også forundret

Nei, ikke noe lureri der du ikke kan se dem. De følger med det som de ser f.eks om du er på rommet eller i miljøet.

er nå ikke så sikker på det. Var selv innlagt på akuttpsykiatrisk og pratet med flere, om det ikke ble de helt store samtalene. Men var det noen til stede for å observere det? nei da. Og primærkontakten som jeg ble tildelt så jeg jo knapt snurten av tiden jeg var her. Konklusjonen var også at jeg tok lite initiativ til kontakt med de andre pasientene. Så det er nok ganske så tilfeldig hva de observerer og når de observerer. Men det er jo egentlig bra at de ikke fant ut at jeg egentlig er sosial fordi da hadde jeg antakelig blitt kastet på hodet og ræva ut. (sorry uttrykket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke vær redd for det

er nå ikke så sikker på det. Var selv innlagt på akuttpsykiatrisk og pratet med flere, om det ikke ble de helt store samtalene. Men var det noen til stede for å observere det? nei da. Og primærkontakten som jeg ble tildelt så jeg jo knapt snurten av tiden jeg var her. Konklusjonen var også at jeg tok lite initiativ til kontakt med de andre pasientene. Så det er nok ganske så tilfeldig hva de observerer og når de observerer. Men det er jo egentlig bra at de ikke fant ut at jeg egentlig er sosial fordi da hadde jeg antakelig blitt kastet på hodet og ræva ut. (sorry uttrykket)

Nei, det skal du ikke være redd for. Ingen som vil straffe deg for at du ikke orker være sosial i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest labamba

Gjør det noe at det i en epikrise står du ikke var sosial når du ikke var sosial? Ingen vil bruke det mot deg på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Gjør det noe at det i en epikrise står du ikke var sosial når du ikke var sosial? Ingen vil bruke det mot deg på noen måte.

Det kan faktisk brukes mot en hvis det mistenkes feks en personlighetsforstyrrelse. Da kan dette bli brukt som argument mot en. Dessuten får jo behandleren disse papirene. Kanskje de også får et helt feil inntrykk av situasjonen ut fra den epikrisen. Har selv måttet gå flere runder med DPS'en fordi de tok utgangspunkt i det som var feilaktig skrevet i epikrisen. Har klaget på epikrisen og bedt om et nytt vedlegg. Nå har det snart gått tre måneder og ingenting har skjedd ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ble rimelig forundret

Nei, det skal du ikke være redd for. Ingen som vil straffe deg for at du ikke orker være sosial i en slik situasjon.

For all del jeg er ikke paranoid :-) men takk for svaret ditt. Ble vel mest irritert over at opplysningene var så lite nyanserte, virker som det var skrevet i hysten og styrten. Dessuten har det jo aldri vært noe personale til stede heller de gangen vi pasientene har vært sammen. . Nei synes bare det er merkelig hele greia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym erafring

For all del jeg er ikke paranoid :-) men takk for svaret ditt. Ble vel mest irritert over at opplysningene var så lite nyanserte, virker som det var skrevet i hysten og styrten. Dessuten har det jo aldri vært noe personale til stede heller de gangen vi pasientene har vært sammen. . Nei synes bare det er merkelig hele greia

Det er _stor_ forskjell på de ansatte og hvordan de observerer og skriver, er min erfaring. Noen skiver bare det hovedtrekk, mens andre skriver mer detaljert. Alt etter som. Husk dette er deres oppfattelse, på ingen måte "den eneste sannheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan faktisk brukes mot en hvis det mistenkes feks en personlighetsforstyrrelse. Da kan dette bli brukt som argument mot en. Dessuten får jo behandleren disse papirene. Kanskje de også får et helt feil inntrykk av situasjonen ut fra den epikrisen. Har selv måttet gå flere runder med DPS'en fordi de tok utgangspunkt i det som var feilaktig skrevet i epikrisen. Har klaget på epikrisen og bedt om et nytt vedlegg. Nå har det snart gått tre måneder og ingenting har skjedd ennå.

Feilaktige opplysninger kan ofte være et problem, men dette var vel ikke tilfellet her?

En konstatering om at vedkommende tok lite kontakt med andre pasienter under en akuttinnleggelse, kan jeg neppe se vil bli tolket "negativt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor oppfatter du det som de mener du er usosial?

Jeg ville tolket dette som en ganske nøytral observasjon av din atferd under innleggelsen. Du har helt rett i at en slik innleggelse er en "ektrem situasjon" og bør ikke gi grunnlag for altfor vidtrekkende tolkninger mht hvilke problemer du måtte ha av personlighetsmessig art.

Såfremt ikke en slik observasjon har medført at du har blitt gitt en diagnose du er uenig i, så ville jeg ikke tillagt den noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Feilaktige opplysninger kan ofte være et problem, men dette var vel ikke tilfellet her?

En konstatering om at vedkommende tok lite kontakt med andre pasienter under en akuttinnleggelse, kan jeg neppe se vil bli tolket "negativt".

Hvis det er mistanke om at vedkommende har en personlighetsforstyrrelse og disse funnene blir lagt til grunn så kan det faktisk ha betydning for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del jeg er ikke paranoid :-) men takk for svaret ditt. Ble vel mest irritert over at opplysningene var så lite nyanserte, virker som det var skrevet i hysten og styrten. Dessuten har det jo aldri vært noe personale til stede heller de gangen vi pasientene har vært sammen. . Nei synes bare det er merkelig hele greia

Tror du har rett i at slike observasjoner ofte kan være tilfeldige og unyanserte. Hva som blir notert om den enkelte pasient kan ofte si en del om den som "observerer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ble rimelig forundret

Hvorfor oppfatter du det som de mener du er usosial?

Jeg ville tolket dette som en ganske nøytral observasjon av din atferd under innleggelsen. Du har helt rett i at en slik innleggelse er en "ektrem situasjon" og bør ikke gi grunnlag for altfor vidtrekkende tolkninger mht hvilke problemer du måtte ha av personlighetsmessig art.

Såfremt ikke en slik observasjon har medført at du har blitt gitt en diagnose du er uenig i, så ville jeg ikke tillagt den noen betydning.

De antydet også at jeg hadde en unnvikende personlighetsforstyrrelse noe som jeg er helt uenig i. Derfor er dette mildt sagt uheldig for meg hvis dette funnet er blitt knyttet opp mot min antatte diagnose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mistanke om at vedkommende har en personlighetsforstyrrelse og disse funnene blir lagt til grunn så kan det faktisk ha betydning for den enkelte.

Dersom det gjøres dårlig faglig arbeid, så kan selvfølgelig alt bli galt... Men slike reaksjoner i en akuttsituasjon mht depresjon og angst, skal ikke gi grunnlag for bastante vurderinger mht personlighetsforstyrrelser. (Jeg påstår ikke med dette at det ikke skjer fra tid til annen, for som kjent så er det jo slik av og til at "alt som kan gå galt, også går galt"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De antydet også at jeg hadde en unnvikende personlighetsforstyrrelse noe som jeg er helt uenig i. Derfor er dette mildt sagt uheldig for meg hvis dette funnet er blitt knyttet opp mot min antatte diagnose

Da synes jeg du skal skrive et brev til sykehuset, hvor du påpeker ditt syn og at du finner det underlig dersom de vektlegger ditt ønske om å være for deg selv i en slik situasjon vekt mht diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...