Gå til innhold

Begrepet "tomhetsfølelse"


nellika

Anbefalte innlegg

God natt,

Jeg lurer på om min subjektive oppfatning av begrepet "tomhetsfølelse" overensstemmer med deres og hva ved hvilket den i den psykiatriske terminologi er definert.

Min subjektive oppfatning av begrepet "tomhetsfølelse" er hovedsaklig karakterisert ved:

1.) Dramatiske følelser (f.eks. fortvilelse, glede, eller sinne) er fullstendig fraværende.

2.) Mine egne tanker føles uinteressante, selvsagte, og klisjéaktige.

3.) Spontanitet og kreativitet er fullstendig fraværende.

4.) Alle aktiviteter føles rutinemessige og uinteressante.

5.) Musikk eller morsomheter fremkaller ingen følelser, og kunne like gjerne vært erstattet med stillhet.

6.) Omverdenen føles automatisk og uinteressant.

7.) Tilbøyelighet til å sitte eller ligge stille og stirre tomt

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

varga1365380532

Hei:)

Vet ikke hva det menes med "å føle seg tom" på fagspråket. Men jeg har blitt spurt om det mange ganger. Om jeg føler meg tom. Og jeg syns det høres så platt ut*smiler* Så jeg forklarer hva tom er for meg...så kan si det til deg også?

Når det er tomt føles det som om noen har stukket av med batteriene mine. Jeg kjenner ingenting, og har ikke interesse av å gjøre det heller. Føler meg som et skall eller et spøkelse. I den grad jeg ser noe eller hører noe har jeg vanskelig for å gi respons på det.Noen ganger er det deilig når en "våkner" og det føles som en hvil eller meditasjon. Andre ganger er det skremmende og jeg føler jeg henger halvveis i en drøm og ikke vet helt om jeg "er her".

Veldig lang forklaring på noe som er ikkenoe. For det er det det er for meg. Jeg og alt annet er ikkenoe. En stund.

Så du er nok på sporet*smiler*

Ønsker deg en fortsatt god natt!

hilsen varga som gleder seg til å lese svarene du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no life

Jeg forbinder tomhet med meningsløshet. At ingenting gir mening i øyeblikket.Følelser kan være tilstede men man ser ikke vitsen med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Synes du beskriver tomhet med mange riktige ord.Jeg har kjent mye på alt du nevner.Samtidig beskriver du symptomer på en depresjon,synes jeg.Jeg synes i hvertfall at alt du beskriver er blitt mindre uttalt hos meg etter at jeg begynnte med medisiner og terapi. På min tomhetsliste stod det også at jeg ofte kjedet meg sammen med andre mennesker,det som skjedde rundt meg klarte ikke engasjere og jeg ville heller hjem og være for meg selv.Vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tøflene går alene med føttene mine i nesten uten at jeg merker det og hodet er helt ørt og merkelig. Selv magen føles vrengt og uten innhold. Topplokket føles svepet av svimmelheten. Helt borte og "dødt" av tanker. Inni meg i slike tomme stunder er klumpen. Den ekle følelsen i magen. Apropos, så er det egentlig ikke helt tomt likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Vet ikke hva det menes med "å føle seg tom" på fagspråket. Men jeg har blitt spurt om det mange ganger. Om jeg føler meg tom. Og jeg syns det høres så platt ut*smiler* Så jeg forklarer hva tom er for meg...så kan si det til deg også?

Når det er tomt føles det som om noen har stukket av med batteriene mine. Jeg kjenner ingenting, og har ikke interesse av å gjøre det heller. Føler meg som et skall eller et spøkelse. I den grad jeg ser noe eller hører noe har jeg vanskelig for å gi respons på det.Noen ganger er det deilig når en "våkner" og det føles som en hvil eller meditasjon. Andre ganger er det skremmende og jeg føler jeg henger halvveis i en drøm og ikke vet helt om jeg "er her".

Veldig lang forklaring på noe som er ikkenoe. For det er det det er for meg. Jeg og alt annet er ikkenoe. En stund.

Så du er nok på sporet*smiler*

Ønsker deg en fortsatt god natt!

hilsen varga som gleder seg til å lese svarene du får.

Merkelig hvordan tomhetsfølelse kan kjennes så forskjellig fra person til person. Kjenner ofte en veldig tomhetsfølelse, men helst når jeg har et enormt overskudd (mulig hypomani) og ønsker å gjøre alt mulig samtidig. Da trenger jeg folk rundt meg hele tiden og prater i et kjør. Blir jeg alene da føles tomheten som et sug i magen. Føler meg som en "ikkeperson" Gir det mening for noen av dere andre, hvis dere henger på tråden ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig hvordan tomhetsfølelse kan kjennes så forskjellig fra person til person. Kjenner ofte en veldig tomhetsfølelse, men helst når jeg har et enormt overskudd (mulig hypomani) og ønsker å gjøre alt mulig samtidig. Da trenger jeg folk rundt meg hele tiden og prater i et kjør. Blir jeg alene da føles tomheten som et sug i magen. Føler meg som en "ikkeperson" Gir det mening for noen av dere andre, hvis dere henger på tråden ennå?

Hei AnneLill!

For min del er tomhetsfølelsen forbundet med det stikk motsatte av hypomani. Jeg misliker å ha andre mennesker rundt meg, og vil bare være alene. Jeg føler meg betydelig tiltaksløs og vil fylle opp tomhetsfølelsen med fantasering heller enn aktiviteter.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Vet ikke hva det menes med "å føle seg tom" på fagspråket. Men jeg har blitt spurt om det mange ganger. Om jeg føler meg tom. Og jeg syns det høres så platt ut*smiler* Så jeg forklarer hva tom er for meg...så kan si det til deg også?

Når det er tomt føles det som om noen har stukket av med batteriene mine. Jeg kjenner ingenting, og har ikke interesse av å gjøre det heller. Føler meg som et skall eller et spøkelse. I den grad jeg ser noe eller hører noe har jeg vanskelig for å gi respons på det.Noen ganger er det deilig når en "våkner" og det føles som en hvil eller meditasjon. Andre ganger er det skremmende og jeg føler jeg henger halvveis i en drøm og ikke vet helt om jeg "er her".

Veldig lang forklaring på noe som er ikkenoe. For det er det det er for meg. Jeg og alt annet er ikkenoe. En stund.

Så du er nok på sporet*smiler*

Ønsker deg en fortsatt god natt!

hilsen varga som gleder seg til å lese svarene du får.

Hei varga!

Jeg kjenner meg meget godt igjen av mye av det som du beskriver. Særlig tilbøyeligheten til å sitte stille og bare stirre (gjerne i opptil en time) for deretter "å våkne opp", selvom jeg til ganske god grad registrerer sanseinntrykk mens jeg er i stillstand. F.eks. forlater jeg gjerne rommet i hvilket jeg sitter dersom andre mennesker ankommer, fordi jeg ikke ønsker deres selskap og innser at de nok vil anse min oppførsel som merkelig.

Jeg opplever aldri tomhetsfølelsen som skremmende, men når den vedvarer i dagesvis opplever jeg den som ubehagelig og utmattende, og ønsker avveksling.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder tomhet med meningsløshet. At ingenting gir mening i øyeblikket.Følelser kan være tilstede men man ser ikke vitsen med livet.

Hei varga!

Jeg forbinder også tomhetsfølelse med meningsløshet. F.eks. at alle aktiviteter føles rutinemessige og uinteressante.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder tomhet med meningsløshet. At ingenting gir mening i øyeblikket.Følelser kan være tilstede men man ser ikke vitsen med livet.

Hei no life!

Ups... Jeg mente i min innledende frase i mitt forrige innlegg å skrive "Hei no life!", og ikke "Hei varga!, selvom jeg er sikker på at du fortjener et langt mer optimistisk nick. Jeg beklager dette.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du beskriver tomhet med mange riktige ord.Jeg har kjent mye på alt du nevner.Samtidig beskriver du symptomer på en depresjon,synes jeg.Jeg synes i hvertfall at alt du beskriver er blitt mindre uttalt hos meg etter at jeg begynnte med medisiner og terapi. På min tomhetsliste stod det også at jeg ofte kjedet meg sammen med andre mennesker,det som skjedde rundt meg klarte ikke engasjere og jeg ville heller hjem og være for meg selv.Vennlig hilsen bugge

Hei Bugge!

Jeg kjenner meg spesielt godt igjen i det at jeg mistrives i andres selskap (av forskjellige grunner), og at jeg bare vil ha det overstått for høflighetens skyld, for deretter å kunne være for meg selv igjen.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tøflene går alene med føttene mine i nesten uten at jeg merker det og hodet er helt ørt og merkelig. Selv magen føles vrengt og uten innhold. Topplokket føles svepet av svimmelheten. Helt borte og "dødt" av tanker. Inni meg i slike tomme stunder er klumpen. Den ekle følelsen i magen. Apropos, så er det egentlig ikke helt tomt likevel...

Hei gps2 !

Ja, du reiser jo et interresant spørsmål: Bør "tomhetsfølelse" være definert som en følelse som sådan, eller heller omdøpes til en "tomhetstilstand" preget av fravær av øvrige følelser?

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg ville bare takke samtlige debattanter for foreliggende og evt. fremtidige svar.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...