Gjest meg igjen? Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hvis alle symptomer ved ptsd stemmer, bortsett fra at en ikke husker om intrusjonen intredte før 6 måneder, er det mulig man har en "sent-debuterende ptsd"? Ser at icd-10 ikke skiller mellom ptsd og complex ptsd, er complex ptsd en del av DSM- IV systemet, og vil den rette diagnosen være F.43.1? Kom ptsd opprinnelig som en diagnose for krigsveteraner i USA, og så har den utviklet seg i den komplekse retningen, eller hva skiller disse diagnosene? Hvis en har personlighetsmessige problem i tillegg som kommer av "#traumer", er det riktig å gi tilleggsdiagnose F. 62.0? Kan noen hjelpe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eval Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Nå har du mistet meg av lasset igjen. Jeg vet ikke hva complex ptsd er. Jeg TROR jeg vet at hvis du har PTSD så skal du ha seroxat eller zoloft i stedet for cipralex. Hvis du spør et kort spm om det til NHD svarer han sikkert, forresten har du kapasitet til å finne det ut selv ved å bla gjennom SSRI-ene i felleskatalogen og ellers lese om PTSD i legemiddelhandboka. Vet ikke om disse har mer bivirkninger enn cipralex, i motsatt fall er det vel bare å bytte i morgen. Kan du si, veldig tydelig: hva skal du med disse differensialdiagnosene - forstå deg selv, eller finne rett medisin? Hvilke diagnoser er det du vurderer mellom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-965804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Nå har du mistet meg av lasset igjen. Jeg vet ikke hva complex ptsd er. Jeg TROR jeg vet at hvis du har PTSD så skal du ha seroxat eller zoloft i stedet for cipralex. Hvis du spør et kort spm om det til NHD svarer han sikkert, forresten har du kapasitet til å finne det ut selv ved å bla gjennom SSRI-ene i felleskatalogen og ellers lese om PTSD i legemiddelhandboka. Vet ikke om disse har mer bivirkninger enn cipralex, i motsatt fall er det vel bare å bytte i morgen. Kan du si, veldig tydelig: hva skal du med disse differensialdiagnosene - forstå deg selv, eller finne rett medisin? Hvilke diagnoser er det du vurderer mellom? Tenkte at hvis dette er en diagnose som er årsaken til alle symptomene mine, også de personlighetsmessige på et visst nivå, så blir jeg på en måte "frikjent fra en ubetinget fengselsdom", at sett fra en side ikke er min skyld, og jeg kunne se alle symptomene i sammenheng, og forstå meg, det ville være en enorm lettelse. Jeg ville blitt veldig glad, som å miste mange kilo av lettelse:) Da kan jeg kanskje slappe av, og ta sommerferie. Det var min intensjon. Også det at andre/legen kan forstå meg, og få riktig diagnose for riktig behandling for fremtiden. Det var min intensjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-965826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eval Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Tenkte at hvis dette er en diagnose som er årsaken til alle symptomene mine, også de personlighetsmessige på et visst nivå, så blir jeg på en måte "frikjent fra en ubetinget fengselsdom", at sett fra en side ikke er min skyld, og jeg kunne se alle symptomene i sammenheng, og forstå meg, det ville være en enorm lettelse. Jeg ville blitt veldig glad, som å miste mange kilo av lettelse:) Da kan jeg kanskje slappe av, og ta sommerferie. Det var min intensjon. Også det at andre/legen kan forstå meg, og få riktig diagnose for riktig behandling for fremtiden. Det var min intensjon. mvh Jeg er visst litt treg idag. Mener du at det kanskje er din egen skyld at du er syk? At du skal ha dårlig samvittighet for det? Mener du at plagene dine IKKE skyldes alt tullet du har vært utsatt for? Hvilke diagnoser er det i så fall som frikjenner deg, og hvilke er det som setter deg i fengsel?? Jeg trodde det var hevet over enhver tvil at plagene dine, blant annet problemer med tillit, angsten i mange ulike former, helt åpenbart skyldes det du helt uforskyldt har blitt påtrykt i oppveksten. Uansett hva diagnosen din heter. Vil du gi meg navnet på noen som IKKE mener det?? Ta deg en tur rundt i nabolaget og se på barn og unge der. Ser du noen som ser ut som de fortjener det du har opplevd?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-965876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Tenkte at hvis dette er en diagnose som er årsaken til alle symptomene mine, også de personlighetsmessige på et visst nivå, så blir jeg på en måte "frikjent fra en ubetinget fengselsdom", at sett fra en side ikke er min skyld, og jeg kunne se alle symptomene i sammenheng, og forstå meg, det ville være en enorm lettelse. Jeg ville blitt veldig glad, som å miste mange kilo av lettelse:) Da kan jeg kanskje slappe av, og ta sommerferie. Det var min intensjon. Også det at andre/legen kan forstå meg, og få riktig diagnose for riktig behandling for fremtiden. Det var min intensjon. mvh Skyldfølelse plager mange med psykiske lidelser urimelig sterkt. Dersom du mener at det er nødvendig at ytre traumer skal være årsak til alle dine problemer for at du skal være en ok person, så skulle det logisk sett være slik at du "ser ned" på alle de som ikke kan vise til ytre traumer som årsak til sine psykiske plager. Jeg har vanskelig for å tro at du tenker slik om andre mennesker... Når jeg leser innleggene dine de siste dagene, tenker jeg at du sannsynligvis har sommerferie fra terapi, og at det stresser deg. Prøv å slappe av (kanskje lettere sagt enn gjort...), og diskuter alle disse tingene til høsten når både terapeut og lege jobber som vanlig igjen:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-965936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bugge1365380662 Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Tenkte at hvis dette er en diagnose som er årsaken til alle symptomene mine, også de personlighetsmessige på et visst nivå, så blir jeg på en måte "frikjent fra en ubetinget fengselsdom", at sett fra en side ikke er min skyld, og jeg kunne se alle symptomene i sammenheng, og forstå meg, det ville være en enorm lettelse. Jeg ville blitt veldig glad, som å miste mange kilo av lettelse:) Da kan jeg kanskje slappe av, og ta sommerferie. Det var min intensjon. Også det at andre/legen kan forstå meg, og få riktig diagnose for riktig behandling for fremtiden. Det var min intensjon. mvh Jeg er helt overbevist om at du aldri skal kunne forstå hele deg selv ut i fra en diagnose.Ting blir ikke nødvendigvis så mye klarere og enklere om du får en diagnose.Spesielt ikke i det psykiatriske landskapet du og jeg beveger oss.Traumer,angst,depresjon,kaos,tankekjør. osv osv.Så lenge det ikke forandrer vesentlig på medisineringen eller behandlingen, står en igjen med å ta tak i alt som ligger bak.Og med det tenker jeg på alle de tingene du griper fatt i når du søker å finne en diagnose. Så blir spørsmålet; om du får denne diagnosen, skal alt forklares ut i fra denne diagnosen? Saken er den at vi passer inn eller nesten passer inn i en rekke av forskjellige diagnoser.Og i det landskapet er det kanskje best å være.I hvertfall sier min psykiater at han opplever det som en fordel for mange av sine pasienter med ikke for bastante diagnoser når det ikke er nødvendig.Erfaringen hans er at det oftere er slik at du får en primærlege som kanskje tolker alle dine fysiske symptomer innenfor rammen av en diagnose.Mange har lidd under det.Hilsen bugge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-965956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Skyldfølelse plager mange med psykiske lidelser urimelig sterkt. Dersom du mener at det er nødvendig at ytre traumer skal være årsak til alle dine problemer for at du skal være en ok person, så skulle det logisk sett være slik at du "ser ned" på alle de som ikke kan vise til ytre traumer som årsak til sine psykiske plager. Jeg har vanskelig for å tro at du tenker slik om andre mennesker... Når jeg leser innleggene dine de siste dagene, tenker jeg at du sannsynligvis har sommerferie fra terapi, og at det stresser deg. Prøv å slappe av (kanskje lettere sagt enn gjort...), og diskuter alle disse tingene til høsten når både terapeut og lege jobber som vanlig igjen:-) Ok. Point taken. jeg gir meg/ kaster inn håndkle/ ruller inn den rød løpern/ setter opptaket på hold/ lar pennen falle ut av hånden/ legger på røret og spiller pausemusikk. God sommer! Håper det er noen som passer på deg! (se opp for prinsen) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-966315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Jeg er visst litt treg idag. Mener du at det kanskje er din egen skyld at du er syk? At du skal ha dårlig samvittighet for det? Mener du at plagene dine IKKE skyldes alt tullet du har vært utsatt for? Hvilke diagnoser er det i så fall som frikjenner deg, og hvilke er det som setter deg i fengsel?? Jeg trodde det var hevet over enhver tvil at plagene dine, blant annet problemer med tillit, angsten i mange ulike former, helt åpenbart skyldes det du helt uforskyldt har blitt påtrykt i oppveksten. Uansett hva diagnosen din heter. Vil du gi meg navnet på noen som IKKE mener det?? Ta deg en tur rundt i nabolaget og se på barn og unge der. Ser du noen som ser ut som de fortjener det du har opplevd?? Håper det går bedre i dag;) Håper du får en fin og rolig sommer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-966318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Jeg er helt overbevist om at du aldri skal kunne forstå hele deg selv ut i fra en diagnose.Ting blir ikke nødvendigvis så mye klarere og enklere om du får en diagnose.Spesielt ikke i det psykiatriske landskapet du og jeg beveger oss.Traumer,angst,depresjon,kaos,tankekjør. osv osv.Så lenge det ikke forandrer vesentlig på medisineringen eller behandlingen, står en igjen med å ta tak i alt som ligger bak.Og med det tenker jeg på alle de tingene du griper fatt i når du søker å finne en diagnose. Så blir spørsmålet; om du får denne diagnosen, skal alt forklares ut i fra denne diagnosen? Saken er den at vi passer inn eller nesten passer inn i en rekke av forskjellige diagnoser.Og i det landskapet er det kanskje best å være.I hvertfall sier min psykiater at han opplever det som en fordel for mange av sine pasienter med ikke for bastante diagnoser når det ikke er nødvendig.Erfaringen hans er at det oftere er slik at du får en primærlege som kanskje tolker alle dine fysiske symptomer innenfor rammen av en diagnose.Mange har lidd under det.Hilsen bugge. Jeg tror dere er inne på noe viktig der. Det er mye å tenke på. Håper du får en fin sommer! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-966321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Ok. Point taken. jeg gir meg/ kaster inn håndkle/ ruller inn den rød løpern/ setter opptaket på hold/ lar pennen falle ut av hånden/ legger på røret og spiller pausemusikk. God sommer! Håper det er noen som passer på deg! (se opp for prinsen) mvh Jeg har funnet prinsen min :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151255-atter-flere-sp%C3%B8rm%C3%A5l-om-f43lidelser/#findComment-966385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.