Jente70 Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Jeg er ei jente på 34 år som gjerne skulle gått ned noen kilo. Jeg er veldig glad i cola-light/tab x-tra/pepsi max. Jeg hører flere si at man legger på seg av dette, til tross for at det ikke inneholder kalorier. Jeg vet at det stimulerer insulin-nivået i kroppen, noe som kan føre til økt matlyst, men hvis man spiser "vanlig" og drikker light-brus? Noen som har erfaring med dette? Jeg prøver nå å drikke minst mulig light-brus og har erstattet det med Farris for å få kullsyre, men det er trist å skulle kutte ut brusen når jeg fra før sitter og drømmer om å "gasse" i meg store poser med smågodt Blir ikke så mange gleder i matveien nå.. Vil ellers nevne at jeg tenker å spise omtrent som jeg gjør nå, men at jeg har begynt å gå en halvtime til og fra jobb (tilsammen en time) hver dag, isteden for å sykle. 0 Siter
Sør Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Hei, Du kan trygt drikke light-brus - du legger ikke på deg av det. Hvis det var sant at det stimulerte insulinnivået så ville jo alle som drakk light-brus få "diabetiker føling" - det gjør man ikke! Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Uglemor Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Light-brus stimulerer da ikke insulinnivået. Diabetikere kan drikke lightbrus av den grunn. Dessuten er den så og si uten kalorier. 0 Siter
Jente70 Skrevet 27. juni 2004 Forfatter Skrevet 27. juni 2004 Light-brus stimulerer da ikke insulinnivået. Diabetikere kan drikke lightbrus av den grunn. Dessuten er den så og si uten kalorier. Men jeg har hørt om folk som har gått ned masse i vekt når de har kuttet ut light-brusen... Og jeg begynner selv å lure på om det var da jeg begynte å drikke mye light-brus at jeg begynte å legge på meg.. Men det virker rart, siden det ikke er kalorier i den. De mener vel i tilfelle at de kunstige søtningsstoffene gjør noe med kroppen som gjør at man legger på seg.. Hm... 0 Siter
Gjest elsker lightbrus Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Light-brus stimulerer da ikke insulinnivået. Diabetikere kan drikke lightbrus av den grunn. Dessuten er den så og si uten kalorier. nå er det ikke insulin som er farlig for diabetikere (med mindre det er føling/insulinsjokk du tenker på?), men for mye glucose (sukker) i blodet. Insulin har som jobb å få dette sukkeret inn i cellene i kroppen i stedet for at det skal flyte rundt i blodet og gjøre ugagn. 0 Siter
Gjest vet ikke vet ikke Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Hei, Du kan trygt drikke light-brus - du legger ikke på deg av det. Hvis det var sant at det stimulerte insulinnivået så ville jo alle som drakk light-brus få "diabetiker føling" - det gjør man ikke! Med vennlig hilsen Trenger vel ikke stimulere bukspyttkjertelen til å skille ut så mye insulin at man får føling, selv om brusen skulle stimulere insulinutskillinga NOE? Trur at de lærde strides om dette 0 Siter
Sør Skrevet 27. juni 2004 Skrevet 27. juni 2004 Trenger vel ikke stimulere bukspyttkjertelen til å skille ut så mye insulin at man får føling, selv om brusen skulle stimulere insulinutskillinga NOE? Trur at de lærde strides om dette Hei, Om det så skilte ut "noe insulin", hva så? Du blir ikke fet av insulin. Hvis kroppen utskilte litt for mye insulin når du drakk, så ville kroppen automatisk kompensere (skille ut mindre insulin) senere. Drikk light-brus med god samvittighet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest bruselsker Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Hei, Om det så skilte ut "noe insulin", hva så? Du blir ikke fet av insulin. Hvis kroppen utskilte litt for mye insulin når du drakk, så ville kroppen automatisk kompensere (skille ut mindre insulin) senere. Drikk light-brus med god samvittighet. Med vennlig hilsen Hvor er Fedon? Insuling er jo et veksthormon? Får fettet til å sette seg der det ikke skal være? 0 Siter
Sør Skrevet 28. juni 2004 Skrevet 28. juni 2004 Hvor er Fedon? Insuling er jo et veksthormon? Får fettet til å sette seg der det ikke skal være? Insulin er et hormon som lar blodsukkeret gå inn i cellene, hvilket naturlig nok fører til at blodsukkeret i blodet faller tilsvarende. Hvis du har for mye insulin i blodet, faller blodsukkeret for mye, og kroppen produserer mindre insulin. Men den totale mengden insulin er fremdeles konstant - du har bare fått litt for mye først, og tilsvarende mindre etterpå. Bortsett fra at jeg tviler på at lightbrus har noen merkbar innflytelse på insulinnivået i det hele tatt. (Det er jo en enkel sak å måle det.) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest bruselsker Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 Insulin er et hormon som lar blodsukkeret gå inn i cellene, hvilket naturlig nok fører til at blodsukkeret i blodet faller tilsvarende. Hvis du har for mye insulin i blodet, faller blodsukkeret for mye, og kroppen produserer mindre insulin. Men den totale mengden insulin er fremdeles konstant - du har bare fått litt for mye først, og tilsvarende mindre etterpå. Bortsett fra at jeg tviler på at lightbrus har noen merkbar innflytelse på insulinnivået i det hele tatt. (Det er jo en enkel sak å måle det.) Med vennlig hilsen jo, men det er jo bedre at insulinmengda i blodet er jamn enn har bølger og daler? Veit ikke hva jeg trur heller da, ang. lightbrus, men jeg trur at jeg trur litt på at insulintopper gjør mer enn å få sukker i cellene. 0 Siter
Sør Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 jo, men det er jo bedre at insulinmengda i blodet er jamn enn har bølger og daler? Veit ikke hva jeg trur heller da, ang. lightbrus, men jeg trur at jeg trur litt på at insulintopper gjør mer enn å få sukker i cellene. Hei, For det første er det jo bare en løs påstand at lightbrus skal gjøre noe med insulin-nivået. Hvis det overhodet har noen innflytelse, så er den svært liten. (Hvis den var signifikant, ville folk som drakk lightbrus få føling og besvime!) Videre, det er heller ikke noe som tilsier at en slik liten (eller stor) midlertidig økning i insulinnivået er skadelig på noen som helst måte. Med vennlig hilsen 0 Siter
SVU Skrevet 30. juni 2004 Skrevet 30. juni 2004 Jeg har også hørt at kunstig søtstoff kan "lure" kroppen til å sette i gang ekstra nedbryting av sukker. Blodsukkeret blir da lavere enn normalt, og man blir derfor sulten en stund etter at man har drukket light-brusen. Det beste man kan drikke er vel rent vann! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.