Gå til innhold

Er det medisinen?


siska

Anbefalte innlegg

Har vært plaget av depresjon i flere år og har gått på zoloft i denne tiden.Ble så rammet av angst for en måneds tid siden og har siden vært sykmeldt.Fikk da økt dosen med zoloft til 2tbl dagen pluss at jeg begynte med Buspar 25 milligram 4tbl dagen.Problemet er bare at jeg føler meg helt gåen livet er blitt et eneste langt slit,hvor høydepunktet er når jeg får legge meg om kvelden.Angsten er nesten borte men depresjonen henger over meg som mørk sky.Har 2 barn så jeg prøver å ta meg sammen men alt er blitt et ork.Klarer bare å gjøre små ting om gangen så må jeg hvile meg,er bare så dønn sliten.Lurer på om dette har noe med medisinen og gjøre jeg tar jo tross alt 6 tbl hver dag.Matlysten er borte og alt føles likegyldig gleder meg ikke lenger over noen ting i livet.Er det noen som har erfaring med bruk av slike medisiner og virkningen av dem? Skal ikke depresjonen avta snart? Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest - pjotr

Det kan nok være medisinen som

er hovedårsaken til dine problemer.Jeg prøvde selv Zoloft i en måned,men måtte bare slutte pga den tok bort alt av følelser og gleder selv om depresjonen lettet litt.

Men jeg har lest litt om disse medisinene nå her på internett

og det virker som Nefadar og Mianserin er mye bedre å bruke

og så skal de ta vekk noen av de bivirkningene Zoloft har gitt

så jeg vil anbefale deg å snakke med legen om å bytte medisin og så gradvis nedtrappe etter noen måneder,håper dette kan hjelpe deg litt og hvis det er noen som har erfaring med Nefadar eller Mianserin,så hør fra dere da!Skal selv prøve Nefadar nå for å se det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være medisinen som

er hovedårsaken til dine problemer.Jeg prøvde selv Zoloft i en måned,men måtte bare slutte pga den tok bort alt av følelser og gleder selv om depresjonen lettet litt.

Men jeg har lest litt om disse medisinene nå her på internett

og det virker som Nefadar og Mianserin er mye bedre å bruke

og så skal de ta vekk noen av de bivirkningene Zoloft har gitt

så jeg vil anbefale deg å snakke med legen om å bytte medisin og så gradvis nedtrappe etter noen måneder,håper dette kan hjelpe deg litt og hvis det er noen som har erfaring med Nefadar eller Mianserin,så hør fra dere da!Skal selv prøve Nefadar nå for å se det kan hjelpe.

Jeg var i åtte måneder på NNpsyk sykehus og fikk nafadar der. Jeg ble lettere høy, og enda blidere og utadvendt enn det jeg er fra naturen, og ble følelsesmessig flatere. Nefadar virket fra dag en. Dette forde jeg har AD/HD, som først på slutten av oppholdet ble diagnostisert. Etter en mds bruk fikk jeg muskelsmerter og ble satt på orfiril som gjorde meg lettere sløv. Sykehuset trodde jeg hadde en bipolar lidelse. Da jeg fikk endelig diagnose, fikk jeg edronax som ikke gav noe særlig bivirkninger. Den virket meget gunstig fra dag en. Jeg lider ikke av depresjon. Legen min sa både om nefadar og edronax at for depremerte tar det ca. tre uker før forventet virkning. Legen som gav meg nefadar for det han trodde jeg led av, ble meget overrasket over hurtig effekt. Da begynte han å lure:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være medisinen som

er hovedårsaken til dine problemer.Jeg prøvde selv Zoloft i en måned,men måtte bare slutte pga den tok bort alt av følelser og gleder selv om depresjonen lettet litt.

Men jeg har lest litt om disse medisinene nå her på internett

og det virker som Nefadar og Mianserin er mye bedre å bruke

og så skal de ta vekk noen av de bivirkningene Zoloft har gitt

så jeg vil anbefale deg å snakke med legen om å bytte medisin og så gradvis nedtrappe etter noen måneder,håper dette kan hjelpe deg litt og hvis det er noen som har erfaring med Nefadar eller Mianserin,så hør fra dere da!Skal selv prøve Nefadar nå for å se det kan hjelpe.

http://www.mpa.se/biverkningar/biv99/nefadar.html

Biverkningsinformation

Nefadar (nefazodon) - leverbiverkningar

Allvarliga fall av nefazodonrelaterad leverskada har rapporterats till det svenska biverkningsregistret. Läkemedelsverket uppmanar sjukvården att rapportera misstänkta fall av leverskada.

Fallbeskrivning

Nefazodon (Nefadar) är ett relativt nytt antidepressivt medel (godkänt i Sverige i december 1995). De vanligast förekommande biverkningarna av nefazodon är illamående, muntorrhet och dåsighet. Hepatit och förhöjda leverenzymvärden är kända som sällsynta biverkningar. Det har nu rapporterats ett fall där en fulminant leverskada utvecklades under nefazodonbehandling.

En 44-årig, tidigare väsentligen frisk kvinna utvecklade under hösten 1997 depressiva besvär och behandlades under en åttaveckorsperiod med klomipramin (Anafranil). Då patienten ånyo upplevde nedstämdhet under våren 1998, började hon behandlas med nefazodon i mars. Startdosen på 200 mg dagligen höjdes under första behandlingsmånaden till 400 mg dagligen. Efter tre månader sänktes underhållsdosen till 300 mg per dag. Patienten använde ingen annan medicinering under perioden. Patienten upplevde förbättring av sin nedstämdhet. Hon besvärades av en övergående yrsel vid dosökningarna, tendens till morgontrötthet samt muntorrhet. Efter cirka tre månaders behandling rapporterade hon till maken ett tilltagande illamående, frusenhet och dimsyn av och till. Besvären fortsatte och tröttheten tilltog. Då maken sedan även upptäckte att patienten hade gula ögonvitor uppsökte man sjukhus.

Här konstaterades att hon hade akut leversvikt med lågt protrombinkomplex, förhöjda transaminaser samt ikterus men ingen leverencefalopati. Virusserologi var negativ. Nefazodon sattes ut efter fyra månaders behandling. Leverinsufficiensen förvärrades snabbt och patienten fördes över till universitetsklinik med transplantationsberedskap efter en veckas sjukhusvistelse. Patienten försämrades ytterligare, blev medvetslös och respiratorbehandlades.

I utökad utredning påvisades autoantikroppar riktade mot så kallat PBC (primär biliär cirros)-relaterat antigen samt IgA-stegring. Anamnes, förlopp och lab-status talade dock emot biliär cirros som diagnos. Hepatit C-PCR var negativ. PAD visade levernekros. Sammanfattningsvis fann man i utredningen ingen mer sannolik förklaring till den fulminanta leverskadan än att den var läkemedelsutlöst. Patienten genomgick levertransplantation 17 dagar efter det att hon sökte sjukhus och retransplanterades senare på grund av graftdysfunktion. Även det andra graftet fungerade dåligt och patienten avled.

Kommentar

I det svenska biverkningsregistret fanns fram till mars totalt elva fall av nefazodonrelaterad leverskada med ett möjligt kausalt samband, inkluderande fem svåra fall med nedsatt leverfunktion. Om en patient visar symtom eller tecken på leverskada rekommenderas att patienten följs med leverprover och att nefazodon sätts ut. Läkemedelsverket uppmanar sjukvården att rapportera misstänkta fall av leverskada.

Magnus Hansson, Biverkningsenheten, Huddinge sjukhus och

Qun-Ying Yue, Läkemedelsverket

Dokument information

--------------------------------------------------------------------------------

Senast ändrad 2000-01-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg tror det er en forverrelse av sykdommen og ikke medisinen som gjør at du nå er verre.

Om det ikke raskt endrer seg, synes jeg du skal snakke med legen om å øke dosen eller evt. skifte antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...