Gjest Mann73 Skrevet 27. juni 2004 Del Skrevet 27. juni 2004 Hei! Jeg er en kar på 30 som har fått et problem som er blitt mer og mer plagsomt. Det som skjer er at jeg plutselig får kraftige svettetokter når jeg kommer i en situasjon der jeg er gjenstand for oppmerksomhet. Dette kan være f.eks. å "prate" i forsamlinger med mennesker jeg ikke kjenner godt fra før, prat med mindre grupper resulterer ofte i det samme eller ved oppmerksomhet av typen "stille spørsmål i forsamlinger mer ukjente eller at jeg på en eller annen måte oppnår oppmerksomhet eller blir "sett" på. Problemet er så stort at jeg må vurdere å bytte jobb til en mindre eksponert stilling hvis jeg ikke kan få bukt med dette. Symptomene føler jeg bare blir verre og verre. Jo flere som er rundt meg når dette intreffer, jo verre blir svettetoktene. I forsamlinger med kjente, er ikke dette et like stort problem. Problemet oppstår når oppmerksomhet rettes mot meg av flere og som regel noe ukjente (eller mindre kjente) mennesker. Jeg forsøker forøvrig å være sunn, og har ingen andre "problemer" som jeg vet om selv, i alle fall. Har meget bra jobb, og mener selv jeg er god på det jeg holder på med. Er dette en tilstand jeg må trene meg ut av? Jeg kjenner ikke til noen andre som har tilsvarende plager, så det hele virker veldig rart, men som nevnt veldig plagsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151315-svettetokter-ved-oppmerksomhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Dette er nok en form for sosial angst. Jo mer du er redd for å svette eller rødme så det synes, jo værre blir det. Psykologer har spesielle treningsprogrammer for dette. Du kan få fastlegen din til å henvise deg til en psykolog som kan denne teknikken. Noen kan ha effekt av medisiner som hindrer pulsøkning og angst i slike situasjoner, men psykolog er å anbefale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151315-svettetokter-ved-oppmerksomhet/#findComment-966448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.