Gjest Edel Skrevet 11. januar 2001 Del Skrevet 11. januar 2001 Min 19 dager gamle datter ble smittet av bakterien: "Beta hemolyttisk streptokokk type B" under fødselen. Hun ble behandlet fra hun var kun noen timer gammel med antibiotika (Pentraxyl), pga. forurenset fostervann i lungene. Da visste de ikke om bakterien, men pga. at CRP verdien steg til over 200 de neste dagene tok de en blodprøve som viste infeksjon av denne bakterien. Heldigvis så gikk hun da på rett antibiotika. Har forstått det slik at dette var flaks? CRP verdien falt så kraftig og var nede i 17 en uke etter fødsel. Vi fikk beskjed om at hun måtte gå på medisiner i 14 dager, og at vi ikke fikk reise hjem før CRP verdien var under 10. Så steg CRP verdien til 28 og så til 39 for så å synke til 26, 21, 17 og 15. Så steg den til 21 på mandag og på tirsdag var den 13. Hun hadde da gått på medisiner i 16 dager. Fikk beskjed om at vi kunne reise hjem! Ble selvfølgelig veldig glad for dette, men samtidig bekymret for om alt nå vil gå bra. Syns det var merkelig at de ikke vil kontrollere henne mer, og at vi fikk reise hjem før verdien var under 10. Hun får jo ikke medisiner lengre. Leste også her inne at det er større risiko for psykisk utviklingshemming og nedsatt syn og hørsel (Skrevet av C. Anker). Dette fikk vi heller ikke noe informasjon om på sykehuset. Hvor stor er denne risikoen? Savner rett og slett mer informasjon om dette, og er også litt bitter på at det ikke ble sjekket at jeg faktisk hadde denne bakterien, så lenge det tross alt er livsfarlig for barnet. Bør jeg ta kontakt med min egen lege for oppfølging og/eller kontroll av barnet? Eller kan jeg stole 100% på at hun er helt frisk, uten varige men. Bør jeg ta spesielle hensyn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15135-streptokokksmitte-av-nyf%C3%B8dt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 14. januar 2001 Del Skrevet 14. januar 2001 Kjære Edel. Slik du bedskriver det høres det som om infeksjonen gikk fint tilbake.CRP på 16 er ikke høyt.De siste målingene kan skyldes tilfeldig variasjon.Jeg tror mao.at infksjonen nå effektivt er blitt behandlet.Jeg anbefaler allikevel at du tar en ekstra kontroll hos deres vanlige lege.Mer informasjon kan du evnt.sikkert få på orum for pediatri(barnsykdommer)og/el.gynekologi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15135-streptokokksmitte-av-nyf%C3%B8dt/#findComment-72444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.