Gå til innhold

Svangerskapsdepresjon


mattis 3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gjerne vite mer om svangerskapsdepresjon.Hvor lenge kan man i teorien gå med dette?Kan man ha det hele livet uten selv å vite om det?Er det mulig å få behandling mot svangerskapsdepresjon?Fins det noe kunnskap omkring ette emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Svangerskapsdepresjon er depresjoner som kommer i/like etter svangerskap.

Behandlingen er som for andre depresjoner. Eneste avvik er at en er raskere til å ty til ECT (elektrosjokkbehandling) dels fordi det haster mer med å bli bra. Dels fordi noen aktuelle medisiner går over i morsmelken.

Som for andre depresjoner kan den bli kronisk om den er ubehandlet/dårlig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite informativt i forhol til mine spørsmål.

Skjerp deg

Hvis du er så kresen bør du kanskje skjerpe deg og selv klare å skaffe deg den informasjonen du ønsker.

I stedet snylter på andres kunnskap, velvilje og tid for så å skjelle dem ut.

Patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thinkerbell

Hvis du er så kresen bør du kanskje skjerpe deg og selv klare å skaffe deg den informasjonen du ønsker.

I stedet snylter på andres kunnskap, velvilje og tid for så å skjelle dem ut.

Patetisk.

just presis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Lite informativt i forhol til mine spørsmål.

Skjerp deg

Herregud, for en måte og svare på!! Stått opp med feil bein i dag heller? Du fortjener ikke noe svar i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en måte og svare på!! Stått opp med feil bein i dag heller? Du fortjener ikke noe svar i det hele tatt..

Unnskyld meg jeg hadde nok stått opp på feil bein ja.Tusen takk for at du gav meg svar allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapsdepresjon er depresjoner som kommer i/like etter svangerskap.

Behandlingen er som for andre depresjoner. Eneste avvik er at en er raskere til å ty til ECT (elektrosjokkbehandling) dels fordi det haster mer med å bli bra. Dels fordi noen aktuelle medisiner går over i morsmelken.

Som for andre depresjoner kan den bli kronisk om den er ubehandlet/dårlig behandlet.

Min mor mistet et barn tre dager etter fødselen,hun har ikke fått sørget over dette da barnet ble tatt i fra henne av legene.Hun fikk etterhvert fire barn.Min bror har store psykiske problemer og er for tiden innlagt ved Lier S.hus.

Jeg er av den oppfatning at svangerskapsdepresjon som følge av uforløst sorg er hovedårsaken til min brors problemer.Det jeg lurer på er hvordan jeg kan hjelpe min mor gjennom depresjonen slik at hun kan i neste instans gi min bror de bekreftelsene han trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor mistet et barn tre dager etter fødselen,hun har ikke fått sørget over dette da barnet ble tatt i fra henne av legene.Hun fikk etterhvert fire barn.Min bror har store psykiske problemer og er for tiden innlagt ved Lier S.hus.

Jeg er av den oppfatning at svangerskapsdepresjon som følge av uforløst sorg er hovedårsaken til min brors problemer.Det jeg lurer på er hvordan jeg kan hjelpe min mor gjennom depresjonen slik at hun kan i neste instans gi min bror de bekreftelsene han trenger

Håper du ikke hogger hodet av meg denne gangen.

En svangerskapsdepresjon får man under et svangerskap, primært som en følge av selve svangerskapet. Det er ikke en bestemt type symptomer, men symtomene er utløst av et pågående svangerskap. Mange kommer seg raskt når svangerskapet er over. (En fotballskade er heller ikke en bestemt type skade, men du får skaden under en fotballkamp / trening.)

En fødselsdepresjon får man etter / utløses av en fødsel.

Det å miste et barn kan gi en sorg som ikke går over og som på sikt kan gi ulike psykiske plager.

Hvis dødsfallet var utløsende årsak til din mors problemer er det ikke særlig fruktbart å tenke svangerskapsdepresjon eller fødselsdepresjon, men sorg som har tatt overhånd og aldri villet slippe.

Moren din kan ha vært særlig sårbar fordi dødsfallet kom så tett etter svangerskap fødsel.

Psykiske plager som utløses av svangerskp / fødsel, kan som plager av alle mulige andre årsaker bli varige.

Det viktige for din mor nå er vel å få proffesjonell hjelp til å komme videre med hva det nå er som plager henne. Jeg tror ikke hun har så mye nytte av om man kaller det en svangerskapsdepresjon eller noe annet.

For deg kan det kanskje være godt å få en forklaring på hvorfor ting ble som de ble?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...