Gå til innhold

Fordømmelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette tror jeg egentlig er et komplisert tema, og enda vanskeligere har det blitt i forbindelse med at man ved flere og flere rettssaker trekker frem at gjerningsmannen led av en eller annen personlighetsforstyrrelse. Dermed blir det lettere for menigmann å tenke at "personlighetsforstyrret" og "dårlig menneske" nærmest er synonymt.

I dag tror jeg det i noen sammenhenger kan være mer stigmatiserende å bli diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse enn med bipolar lidelse eller schizofreni. De to siste forbinder folk med "sykdom" mens personlighetsforstyrrelsene forbindes med det "svake menneske" evt. "det dårlige menneske". De personlighetsforstyrrede tillegges også en del skyld for sin egen situasjon.

Det er mange som hevder at de ikke har fordommer i forhold til personer med psyiske lidelser - dette tror jeg ofte er mer i teori enn praksis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151426-ford%C3%B8mmelse/#findComment-966487
Del på andre sider

Dette tror jeg egentlig er et komplisert tema, og enda vanskeligere har det blitt i forbindelse med at man ved flere og flere rettssaker trekker frem at gjerningsmannen led av en eller annen personlighetsforstyrrelse. Dermed blir det lettere for menigmann å tenke at "personlighetsforstyrret" og "dårlig menneske" nærmest er synonymt.

I dag tror jeg det i noen sammenhenger kan være mer stigmatiserende å bli diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse enn med bipolar lidelse eller schizofreni. De to siste forbinder folk med "sykdom" mens personlighetsforstyrrelsene forbindes med det "svake menneske" evt. "det dårlige menneske". De personlighetsforstyrrede tillegges også en del skyld for sin egen situasjon.

Det er mange som hevder at de ikke har fordommer i forhold til personer med psyiske lidelser - dette tror jeg ofte er mer i teori enn praksis.

Hei,

Du skriver: "I dag tror jeg det i noen sammenhenger kan være mer stigmatiserende å bli diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse enn med bipolar lidelse eller schizofreni. De to siste forbinder folk med "sykdom" mens personlighetsforstyrrelsene forbindes med det "svake menneske" evt. "det dårlige menneske"."

Her tror jeg du tillegger "menigmann" større kunnskaper enn de fleste har: jeg tror ikke folk generelt vet nok om forskjellene mellom disse til å ha noe standpunkt. Jeg tror alle sammen blir klassifisert sammen som "gærninger" av store deler av befolkningen. :-(

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151426-ford%C3%B8mmelse/#findComment-966498
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Du skriver: "I dag tror jeg det i noen sammenhenger kan være mer stigmatiserende å bli diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse enn med bipolar lidelse eller schizofreni. De to siste forbinder folk med "sykdom" mens personlighetsforstyrrelsene forbindes med det "svake menneske" evt. "det dårlige menneske"."

Her tror jeg du tillegger "menigmann" større kunnskaper enn de fleste har: jeg tror ikke folk generelt vet nok om forskjellene mellom disse til å ha noe standpunkt. Jeg tror alle sammen blir klassifisert sammen som "gærninger" av store deler av befolkningen. :-(

Med vennlig hilsen

Ordet "personlighetsforstyrrelse" er ikke flatterede i seg selv. En forstyrra personlighet. En forstyrra person. En skrulle. En ubehagelig en.

Jeg ville foretrekke f.eks. posttruamatisk stresslidelse. Høres mye snillere og mindre min skyld ut. (Sånn med tanke på stigmatisering.)

Hvis jeg skal gjette vil jeg anta at innen 5-10 år er denne diagnosen endret til noe mindre beskrivende og mindre inkriminerende.

Ellers virker det som de bytter navn på psykiatriske diagnoser etter som ordene blir kjent i den gemene hop og etter hvert forstås og forvrenges blant allmuen.

Men for mange er vel en gærning en gærning.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151426-ford%C3%B8mmelse/#findComment-967273
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...