Gå til innhold

Blod i avføring og smerter i baken - Kreft?

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 25 og har i de siste 10-12 årene fått noen veldige smerter midt i mellom baken og kjønnsorganet hver gang jeg har landet hardt på bakken etter et hopp, fall eller lignende. Smertene har vart i alt fra 5 sekunder til 1 minutt, og kan beskrives som skjærende. Har alltid lurt på hva dette kan være.

Men i de siste 3-4 årene er det noe verre som har plaget meg. Jeg har med jevne mellomrom hatt blod i avføringen, samtidig som det har gjort vondt (stikkende sår-følelse) å gå på do. Gikk til lege for 6 måneder siden og spurte hva jeg kunne gjøre for å finne ut hva dette er, og han sa at jeg kunne ta en endoskopi eller hva det heter. Det har jeg ikke gjort enda. MEN i de siste 2-3 dagene har jeg hatt en konstant ganske sterk smerte i baken, sånn ca. øverst i "åpningen". Det føles ikke bra, og jeg er selvfølgelig redd for at det er kreft, eller noe i den familien der. Tok en avføringsprøve for et par måneder siden, og hørte ikke noe fra legen. Regnet da med at det ikke var noe galt med den prøven. Men da jeg tok den prøven hadde jeg heller ikke noe blod i avføringen. Det er kanskje viktig å ta den akkurat når blodet er der? Uansett, jeg er redd, og har vondt. Har legetime om et par uker. Bør jeg vente så lenge, eller hva? Noen sier at kreft ikke gjør vondt.. Men i siste stadiet gjør det vel det?

Leste litt om endetarmskreft på denne websiten, og jeg syntes symptomene stemmer. Bør jeg LØPE og ta en edoskopi? (eller hva det nå heter)

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du skal kontakte legen din påny. Ellers kan du lese litt om analfissur, som er en sprekk i endetarmen som kan gi smerter og frisk blod etter avføring. Scheriproct salve kan lindre. Reseptfritt. Muligens har du også en kronisk betennelse i prostata-kjertelen. Dette må legen din undersøke, og en antibiotika-kur kan bli aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...