Gå til innhold

Alltid noe i veien


nellika

Anbefalte innlegg

Folk sier jeg bør søke hjelp for mine psykiske problemer. Og jeg vil ha hjelp, og vurderer hele tiden å oppsøke min fastlege. Men så slipper jeg den tanken like fort som når man griper rundt en kaffekopp som var "litt for varm".

For hvordan skal jeg kunne gå til psykiater eller psykolog når det finnes en person, som jeg har vært avhengig av hele livet, og som jeg har og har hatt et turbulent forhold til gjennom ungdomstiden, og som jeg IKKE KAN forholde meg til, og vil ha MINST MULIG å gjøre med, NETTOPP har et av disse yrkene (jeg vil helst si minst mulig om ham eller henne)???

For det første vil jeg pga. mine egne erfaringer ikke kunne forholde meg godt til en behandler.

For det andre kommer denne personen GARANTERT til å få nyss om at jeg får behandling. Han eller hun har jo tilgang til journalen min gjennom sitt yrke, og vil dermed få kjennskap til mine mest intime detaljer, og publisere dem for all verden (vel, om ikke for all verden så i hvert fall for de som kjenner eller blir kjent meg for å "advare" dem). Jeg vet det!

Fortvilet nå. Hvorfor faller jeg alltid mellom to stoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

hei nelliken :)

behandlere har taushetsplikt nellika.. (noen av dem overholder den tilogmed!)

men du.. hva med å forsøke en privat behandler? (noen som ikke kjenner til denne personen du har et problemtaisk forhold til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Såfremt han ikke jobber på samme sted som din eventuelle behandler vil ikke denne personen kunne vite at du går i behandling og heller ikke få tilgang til journalen din. Hvis du velger å begynne i behandling bør dette være noe av det første som tas opp, og behandleren kan gjøre rede for hvordan journalsystemet fungerer ved avdelingen (elektronisk/papirarkiv etc.) og hvem som har tilgang til opplysninger om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nelliken :)

behandlere har taushetsplikt nellika.. (noen av dem overholder den tilogmed!)

men du.. hva med å forsøke en privat behandler? (noen som ikke kjenner til denne personen du har et problemtaisk forhold til)

Hei tingeling! takk for svar.

Uansett hvorfra jeg får hjelp så vil det vel bli ført en journal om meg (?), som deretter kan (vil) bli kjent av denne personen fordi han eller hun har denne spesielle stillingen. Problemet blir ikke om min evt. behandler overholder taushetsplikten.

Dessutten vil jeg helst ha medisiner mot problemene mine, og da må jeg vel til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hei tingeling! takk for svar.

Uansett hvorfra jeg får hjelp så vil det vel bli ført en journal om meg (?), som deretter kan (vil) bli kjent av denne personen fordi han eller hun har denne spesielle stillingen. Problemet blir ikke om min evt. behandler overholder taushetsplikten.

Dessutten vil jeg helst ha medisiner mot problemene mine, og da må jeg vel til lege.

Psykiater er lege og kan skrive ut resepter. Ta kontakt med en psykiater for "prøvetime" og forklar problemet ditt. Det finnes sikkert en løsning.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Hei tingeling! takk for svar.

Uansett hvorfra jeg får hjelp så vil det vel bli ført en journal om meg (?), som deretter kan (vil) bli kjent av denne personen fordi han eller hun har denne spesielle stillingen. Problemet blir ikke om min evt. behandler overholder taushetsplikten.

Dessutten vil jeg helst ha medisiner mot problemene mine, og da må jeg vel til lege.

hei :)

De aller fleste, (nær sagt alle) behandlere, fører journal, -korrekt.

Men denne personen har ingen rett til innsyn i din journal. Dette bør du ta opp med kommende behandler(evt. din primærlege) allerede ved første møte. Dersom du går i psykiatrisk poliklinikk bør behandler gjøre rede for journalsystemet samt hvem som har tilgang. En privatpraktiserende _kan_ i slike tilfeller være tryggere.

-jeg håper du klarer å løse denne floken...

Medisiner er det som oftest din primærlege som skriver ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såfremt han ikke jobber på samme sted som din eventuelle behandler vil ikke denne personen kunne vite at du går i behandling og heller ikke få tilgang til journalen din. Hvis du velger å begynne i behandling bør dette være noe av det første som tas opp, og behandleren kan gjøre rede for hvordan journalsystemet fungerer ved avdelingen (elektronisk/papirarkiv etc.) og hvem som har tilgang til opplysninger om deg.

Hei og Thinkerbell og En annen! Takk for svar.

Har ikke alle psykologer og psykiatere innsynsrett i journalen til hvem som helst? Trodde det var slik, jeg.

Uansett er jeg sikker på at denne personen kan skaffe seg tilgang til journalen min hvis hun eller han bare anstrenger seg litt. Jeg har sett det før; hvordan folk har tilskaffet seg personopplysninger om andre fordi de kjenner noen som har tilgang til dem (utenfor psykiatrien, men likevel). Det holder å være venn med den rette personen eller skylde henne eller ham en tjeneste.

Jeg føler meg som et opakt individ i et gjennomsiktig samfunn. Men en dag ser jeg for meg at tankene mine står skrevet med svarte blokkbokstaver på tusenvis av rosa flygeseddeler hengt opp på kjøpesenteret. Jeg vil ikke at det skal skje. Det er fristende å være sin egen psykiater og bestille medisinene over internett, men det er jo så mye man må vite og ha erfart. Felleskatalogen blir liksom litt knapp, og tiden dertil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

De aller fleste, (nær sagt alle) behandlere, fører journal, -korrekt.

Men denne personen har ingen rett til innsyn i din journal. Dette bør du ta opp med kommende behandler(evt. din primærlege) allerede ved første møte. Dersom du går i psykiatrisk poliklinikk bør behandler gjøre rede for journalsystemet samt hvem som har tilgang. En privatpraktiserende _kan_ i slike tilfeller være tryggere.

-jeg håper du klarer å løse denne floken...

Medisiner er det som oftest din primærlege som skriver ut.

mvh

Se innlegget mitt (2004.06.29 22:05) til En annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Hei og Thinkerbell og En annen! Takk for svar.

Har ikke alle psykologer og psykiatere innsynsrett i journalen til hvem som helst? Trodde det var slik, jeg.

Uansett er jeg sikker på at denne personen kan skaffe seg tilgang til journalen min hvis hun eller han bare anstrenger seg litt. Jeg har sett det før; hvordan folk har tilskaffet seg personopplysninger om andre fordi de kjenner noen som har tilgang til dem (utenfor psykiatrien, men likevel). Det holder å være venn med den rette personen eller skylde henne eller ham en tjeneste.

Jeg føler meg som et opakt individ i et gjennomsiktig samfunn. Men en dag ser jeg for meg at tankene mine står skrevet med svarte blokkbokstaver på tusenvis av rosa flygeseddeler hengt opp på kjøpesenteret. Jeg vil ikke at det skal skje. Det er fristende å være sin egen psykiater og bestille medisinene over internett, men det er jo så mye man må vite og ha erfart. Felleskatalogen blir liksom litt knapp, og tiden dertil...

"alle" har ikke innsynsrett i din journal, nei. det uavhengig om det er en overlege eller en annen psykolog /spes. spl..

Det med å være redd for at intime betroelser skal bli spredd til gud og hvermann skjønner jeg godt... Du må finne noen du tror du kan stole på, bruke tid, snakke med vedkommende om taushetsplikt og om dette `mennesket`du er redd skal få tak i opplysninger om deg. (jeg ville som sagt forsøkt en privatpr. for å være på den sikre siden)

Medisiner over nettet får du ikke lov til å pusle med! Dra deg i øret bort til din primærlege og legg frem problemet for ham/henne.

Ikke vent lenger nelliken...

beste ønsker fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"alle" har ikke innsynsrett i din journal, nei. det uavhengig om det er en overlege eller en annen psykolog /spes. spl..

Det med å være redd for at intime betroelser skal bli spredd til gud og hvermann skjønner jeg godt... Du må finne noen du tror du kan stole på, bruke tid, snakke med vedkommende om taushetsplikt og om dette `mennesket`du er redd skal få tak i opplysninger om deg. (jeg ville som sagt forsøkt en privatpr. for å være på den sikre siden)

Medisiner over nettet får du ikke lov til å pusle med! Dra deg i øret bort til din primærlege og legg frem problemet for ham/henne.

Ikke vent lenger nelliken...

beste ønsker fra

Hei,

Unnskyld for at jeg er så dum, men hva er egentlig forskjellen på en offentlig og en privatpraktiserende behandler??

Jeg skal ikke pusle med medisiner over nettet, altså. Ikke har jeg råd til det heller, så da... Dessutten kan det jo hende at jeg får lyst til å snakke med noen også en gang. For øyeblikket kan jeg ikke se at dette vil føre til annet enn å helle bensin på min allerede glødende selvopptatthet, menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Hei,

Unnskyld for at jeg er så dum, men hva er egentlig forskjellen på en offentlig og en privatpraktiserende behandler??

Jeg skal ikke pusle med medisiner over nettet, altså. Ikke har jeg råd til det heller, så da... Dessutten kan det jo hende at jeg får lyst til å snakke med noen også en gang. For øyeblikket kan jeg ikke se at dette vil føre til annet enn å helle bensin på min allerede glødende selvopptatthet, menmen.

Synes ikke du er så dum jeg :)

En privatpraktiserende er en som driver for seg selv, driver sin egen praksis uten å være tilknyttet en eller annen avdeling/poliklinikk :)

(Husk på at _dersom_ du skulle velge en privatpraktiserende bør du undersøke om vedk får støtte (da er prisen ca 245), ellers kan prisen raskt komme opp i 5-600 kr timen. Skjønt, er vedkommende dyktig _kan_ det likevel være verdt det). Du kan `spore` opp en behandler selv (skrive søknad/ta kontakt via telefon osv) eller du kan be din primærlege finne et eller annet forhåpentligvis oppegående vesen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiater er lege og kan skrive ut resepter. Ta kontakt med en psykiater for "prøvetime" og forklar problemet ditt. Det finnes sikkert en løsning.

Mvh

Hei Kizza! ville bare si takk for svaret. Forresten, kan jeg ta direkte kontakt med psykiater, eller trenger jeg henvisning fra min fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du er så dum jeg :)

En privatpraktiserende er en som driver for seg selv, driver sin egen praksis uten å være tilknyttet en eller annen avdeling/poliklinikk :)

(Husk på at _dersom_ du skulle velge en privatpraktiserende bør du undersøke om vedk får støtte (da er prisen ca 245), ellers kan prisen raskt komme opp i 5-600 kr timen. Skjønt, er vedkommende dyktig _kan_ det likevel være verdt det). Du kan `spore` opp en behandler selv (skrive søknad/ta kontakt via telefon osv) eller du kan be din primærlege finne et eller annet forhåpentligvis oppegående vesen.

mvh

Hei Thinkerbell!

ok. takk for svar og råd og alt. Jeg får se hva jeg gjør. Noen hindringer må man bare overkomme selvom man snubler og slår seg på veien. Dersom jeg velger å søke behandling tror jeg nok at jeg i første omgang henvender meg til min fastlege. Hun er på en måte allerede valgt for meg, og jeg orker ikke ta så mange valg.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Hei Kizza! ville bare si takk for svaret. Forresten, kan jeg ta direkte kontakt med psykiater, eller trenger jeg henvisning fra min fastlege?

Beklager sent svar nellika. Men dette er min sønns pc. Får ikke adgang så ofte. :o)

Du må få henvisning fra legen din. Men om du føler det er vanskelig kan du kanskje prøve andre veier. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men legevakten, helsestasjon for ungdom er jo to alternativer.

Lykke til. Håper du får den hjelpen du trenger.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...