Gå til innhold

Plagsom nostalgi - NHD

Anbefalte innlegg

Hei.

Et av mine mange mer eller mindre alvorlige problemer er at jeg til tider lider av ekstrem nostalgi. Lurer paa om dette er et fenomen innen psykiatrien, og evt. om det er mulig aa gjoere noe med det.

Har jo selv registrert at jeg har tilboeyeligheter til aa bli mer nostalgisk naar livet gaar meg imot, men ofte ellers ogsaa.

Som barn var jeg naiv, og er det tildels enda. Hadde en meget grei oppvekst. Er denne nostalgien bare en indikasjon paa at det gaar rett til helvete med hele verden ?

Vel,vel... Haaper paa svar.

/ aughii

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15155-plagsom-nostalgi-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nostalgi er ikke akkurat en sjelden tilstand.

Du sier jo at du hadde en fin oppvekst, men sliter litt nå. Da er det vel ikke rart at du lengter tilbake "til den gode, gamle tiden".

Ofte er det en tilleggsvanskelighet for psykisk syke at de lett "fester seg" i fortiden i stedet for å se hva de ken gjøre fra i dag og fremover.

Jeg kan ikke se at din nostalgi er et bevis på at verden går ad undas.

Tvert i mot vil jeg støtte fru Flettfrid Andresens syn: "verden går fremover - den har ikke noe annet sted å gå".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15155-plagsom-nostalgi-nhd/#findComment-71819
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Nostalgi er ikke akkurat en sjelden tilstand.

Du sier jo at du hadde en fin oppvekst, men sliter litt nå. Da er det vel ikke rart at du lengter tilbake "til den gode, gamle tiden".

Ofte er det en tilleggsvanskelighet for psykisk syke at de lett "fester seg" i fortiden i stedet for å se hva de ken gjøre fra i dag og fremover.

Jeg kan ikke se at din nostalgi er et bevis på at verden går ad undas.

Tvert i mot vil jeg støtte fru Flettfrid Andresens syn: "verden går fremover - den har ikke noe annet sted å gå".

Hmm.

Ett skritt frem, og to tilbake, er en gopd forklaring på den teknologiske utvikling. Dette er helst en underdrivelse. I det lille bildet, vil også jeg si at verden går fremover. Men i det store bildet, dersom man zoomer litt ut, er det ikke tvil om hva som er i ferd med å skje.

Vi mennesker er selvdestruktive, i den forstand at vi utsletter vårt eget eksistensgrunnlag. Jeg tenker ikke bare på miljø, men adferden vår. Veldig vanlig i samfunnet vårt, er å fremme seg selv, og sine interesser, på bekostning av noe eller noe.

Vet ikke hva slags fremskritt du sikter til, men f.eks mye av de teknologiske "fremskrittene", er jo nettopp et slikt eksempel. Medisin kan vel betraktes som teknologi. Valium... Hvilken enorm stor, og alvorlig trussel for den almenne helse. Svært mange har dødd pga Valium o.l. og mange millioner har btydelig forringet livskvalitet pga Valium. - Hoffman LaRoche som begynte å selge og utvikle Valium, er blandt verdens 10 rikeste.

Osv...osv... Men, men.. Man får det man ser etter. Det er jo som du sier... viktig å se fremover. For man får det man ser etter. Men det er ikke alltid like lett, å bare ignorere all galskapen og det triste som skjer. Av og til skulle jeg ønske jeg også var en del av samfunnsillusjonen, og var fornøyd med det. Å kunne lure seg selv, uten engang å avsløre sine egne løgner.. hehe... det hadde vært en bra egenskap for meg å ha... "Kjusa de som har det" 8)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15155-plagsom-nostalgi-nhd/#findComment-137484
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...