Gå til innhold

Mat ved atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Gjest Kristine

Hei

Du har tidligere svart på et innlegg mht min atopiske eksem. Da svarte du at noen matvarer kan forverre eksemet som: sitrusfrukter, tomat, sterke krydder, sterke farger tilsatt til smågodt, leskedrikker. Hvordan er det disse matvarene forverrer eksemet, er det flere produkter som fører til samme reaksjoner og finnes der informasjonshefter eller annen litteratur hvor jeg kan lese om disse tingene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15158-mat-ved-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Kristine

Mange av de tingene jeg nevnte for deg sist er tatt ut fra erfaring, både egen og andres. Det er skrevet endel medisinsk litteratur om emnet og det er de samme stoffene som går igjen. Tidligere trodde vi mekanismen bak hadde med direkte frigjøring av histamin (som er et stoff som gir slike reaksjoner som kløe og andre allergiske reaksjoner). Dette har vært vanskelig å bevise, men er fortsatt en meget sannsynlig hypotese. Det dreier seg sikkert om frigjøring av andre substanser som virker på hud og slimhinner.

Den litteraturen som finnes er mest medisinsk faglitteratur i medisinske tidsskrifter. Hvis du har tilgang på slik litteratur kan du søke på atopisk eksem og histaminfrigjøring i medisinske databaser. Jeg skal undersøke om det finnes annen tilgjengelig litteratur, og finner jeg noe skal jeg komme tilbake til saken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15158-mat-ved-atopisk-eksem/#findComment-71677
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...