Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann

i mai tok jeg en hiv test og fikk en stund senere brev om at de måtte ha en ny prøve.jeg ble veldig engstelig men tok prøven og glemte alt etter en stund! men for noen dager siden fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta en tredje test pga.at testen viste at jeg var svak positiv! hva betyr svak positiv? er det et ørlite håp? har nå tatt den tredje testen og venter spent!

håper på snarlig svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151608-engstelig-etter-hiv-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Alle medisinske tester har en vis prosent eller prom ille av usikkerhet p.g.a. tekn iske varisjoner og variasjon av de biologiske ting man måler. Slike forekommer også ved mikrobiologiske/virologiske tester, deriblant HIV test. I testsystemet er det innebygget kontroller, slik at eventuelle uregelmessigheter blir registrert, og for at slike skal kunne tolkes som positivt resultat må de bekreftes i en ny prøve. De vanlig brukte HIV test påviser om organismen produserer et im munologisk respons på HIV infeksjon. Denne responsen tar tid, gjerne flere uker.

Dette synes kanskje komplisert, og det er det også. Konklusjonen i det nåværende tidspunkt må være at dette svakt positive resultatet kan skyldes teknisk feil, eller et tidlig immunsvar. Det kan altså være enten falskt positiv eller en reeel, men tidlig respons. Det er altså håp inntil det eventuelt bekreftes i den ny prøven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...