inger katrine evensen Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Jeg er en jente på 25 år som for andre gang står på Zoladex for å få bukt med endometriose plager. Fikk problemer etter første fødsel for seks år siden og håpet at svangerskap nr to ville ta bort de verste plagene. Har vært innlagt utallige ganger ved SiR for utredning. Ved laparascopi nr tre fant de en flekk endometriose. Har prøvd Primolut og Provera uten noen effekt. Har hatt enorme smerter, og har måttet bruke Ketorax tabl. de verste dagene. Skal sette sprøyte nr tre i morgen, men har overraskende nok begynt å få smerter igjen. Klarer ikke å finne ut noe spesielt mønster på når de kommer, men trodde helt fast, og var så innstilt på at jeg skulle gå rundt å ha så vondt. Er det vanlig at smertene kommer og går slik, eller tror du at det må være noe annet enn endometriose? Har vært gjennom både gastroscopi og rectoscopi også uten noe resultat. Men jeg er selv overbevist at smertene har med underlivet å gjære da jeg kjenner igjen de samme symptomene som før jeg begynte på kuren. Føler meg så hjelpesløs, har til tider ligget i badekaret om nettene pga smerter og kaster ofte opp da det er som verst. Da jeg tok en mr undersøkelse for et par mnd siden prata legen om noe som het "abnomeriose" el "adenomirose". Mente at jeg sammsynligvis også hadde dette. Det ble ikke noe mer snakk om det, og jeg lurer svært på hva dette er, om det kan behandles, og isåfall om det er samme behandling som ved endometriose. Med vennlig hilsen Katrine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke det er endometriosen som man så ved 3. gangs laparoskopi som gir deg de beskrevne smerter. Man finner endometrioseflekker hos ca 20% av alle man undersøker uten at det gir smerter. Du har nå forsøkt ulike behandlingsmetoder for endometriose og er ikke blitt bedre. Da må man angripe det på en annen måte. Adenomyose er en tilstand med endometriose (livmorslimhinne) i muskulaturen i livmoren. Det gir iblant smerter ved menstruasjon og kan gi rikelige blødninger. Det reagerer ikke så godt på hormonbehandling. Dessverre kan man bare sikkert diagnostisere det når livmoren er fjernet. Som et siste forsøk kan man foreslå hormonspiral, men det kommer altså en del an på om dine plager er relatert til menstruasjon. Store mengder NSAID’s kan også være en mulighet, snakk med din fastlege eller med din gynekolog. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.