Gå til innhold

Gruppeterapi eller gruppeterror?


Pajorina

Anbefalte innlegg

En vennine av meg (Guri) sluttet i går i gruppeterapi etter å ha vært der 3 ganger. Hun gikk midt i terapitimen og har bestemt seg for å aldri gå dit igjen.

Guri har fått alle mot seg. Det startet med den første gangen at en av damene sa at Guri var det hesligste menneske hun kunne tenke seg og at hun ikke orket å snakke med henne ei heller se på henne. Hun har ikke sett på Guri de neste gangene hun har vært der. Greit nok.

Så sier en av mennene at Guri var noe av det mest ukvinnelige han kunne tenke seg og så lite tiltrekkende at han aldri kunne ha fått lyst på henne.

I går fikk hun alle mot seg og det uten å ha åpnet munnen. De angrep henne alle sammen og det gikk på person - utseende, ukvinnelighet mm.

Dette er terapitimer som er 1,5 timer 2 x pr uke. Hun har ikke vært borte i mellom de gangene hun har vært der så de har ikke hatt muliget til å bli enige om "å ta henne".

Det var akkurat det de gjorde i går. Til og begynne med lo hun bare og trodde de bare skulle teste henne. Men etter hvert så ble det virkelig ille så hun sa at hun hadde lyst til å gå - hvor på terapauten sier at "ja hvorfor går du ikke?" Det gjorde hun.

Er det lov til å drive med nedpsyking vdr utseende, måte å snakke på etc? Hvorfor setter ikke terapauten foten ned når dette utvikler seg?

Har selv gått i gruppe i 3 år uten at noe sånt skjedde. Hvis det var noen som begynte med personlige angrep vdr. utseende etc så ble det stoppet av terapauten.

Har andre her opplevd lignende? Er det sånn det ofte gjøres kanskje? Psyke folk helt ned for å så begynne på null?

Min venninne er ikke en brautende person. Hun er ikke redd for å si meningene sine, men pleier ikke å tråkke folk på tærne. Hvis jeg skulle gi en karakteristikk av henne så er det: stille, rolig, vennlig, grei, nøktern i klesveien, alminnelig utseende, ikke arogant eller nedlatende. Et menneske med respekt for andre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem organiserer gruppeterapien? Er det et "behandlingsopplegg" eller en form for "selvutviklingsgruppe"?

Jeg har vært borte i gruppeopplegg hvor filosofien til gruppelederne var at de overhodet ikke skulle blande seg inn i noe som vedgikk enkeltpersoner, før gruppen som helhet har kommet til et visst nivå... Så hvis en enkeltperson ble utsatt for "angrep" fra andre, så var det opp til gruppen som helhet å finne ut av at dette var noe som ikke var konstruktivt. Lederne sa overhodet ingenting. Det var ekstremt frustrerende å være med på - særlig fordi dette ikke ble sagt før gruppeprosessen var over. Dette var imidlertid en "selvutviklingsgruppe" - og ikke et terapitilbud.

Jeg synes venninnen din burde prøve å gå tilbake til gruppen og be om å få starte neste møte med å si fra om hvordan hun reagerer på det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen erfaren gruppeterapeut, men likevel tør jeg si at dette var vært uvanlig.

Tør jeg spørre hvor det var?

[email protected]

Hun vil ikke si hvor dette er. Hun har i dag snakket med terapeuten og spurte hvorfor han ikke hadde grepet inn. Han mener det er ansvarfraskrivelse fra hennes side å legge ansvar over på han for å ikke gripe inn.

Hun vet ikke om hun vil gå tilbake i gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...