Gå til innhold

Forskjell på depresjon/pers.forstyrrelser


Gjest anouschka78

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

Bare lurer på hvordan en psykiater kan skille mellom disse. Jeg vet at man kan være begge deler, men mener jeg også har lest at en aldri skal diagnorisere en person som pf. under en depresjon. Av noen behandlere så virker det som at en får en pf. diagnose bare av at en har hatt tilbakevendene dep. gjennom store deler av livet. Synes det er rart, jeg. Har lest om pf. uten å gjenkjenne meg i noen av dem. Rare diagnoser. Spesielt når det ser ut til at så mange får pf.diagnose pga. mangelfull behandling, og flere år uten adekvat hjelp. Noen luringer som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Å ha tilbakevendende depresjoner er ikke i seg selv et tegn på pf, men relativt ofte ser en at depresjoner er sekundære til pf-er.

Tidligere opererte man med diagnosen depressiv nevrose/depressiv karakterforstyrrelse, men denne er nå fjernet og det nærmeste man kommer denne i dagens diagnosesystemer er dystymi (relativt mild, men kronisk depresjon). Det kan kanskje synes underlig at depressiv nevrose ikke er representert blant pf-ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Har heller aldri skjønt det er helt

må si at lurer på akkurat det samme. har ofte fått unnvikende pf slengt etter meg fordi jeg har vært for deprimert til å ta kontakt med folk. At jeg i perioder ikke orker å være sosial pga depresjon blir da tolket som om jeg ikke har sosiale interesser. Og det blir jo helt feil. Man vet jo ikke hva som er høna og egget i slike situasjoner. isolerer personen seg pga depresjon?, eller skyldes depresjonen at personen har vansker med å omgå mennesker sosialt? Her kan man diskutere til man blir grønn. Også mulig at det ene påvirker det andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenkt på det?

Kanskje du egentlig har RBD?

Recurrent Brief Depressions?

Korte, depressive perioder som dukker opp med 3-4 ukers mellomrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

må si at lurer på akkurat det samme. har ofte fått unnvikende pf slengt etter meg fordi jeg har vært for deprimert til å ta kontakt med folk. At jeg i perioder ikke orker å være sosial pga depresjon blir da tolket som om jeg ikke har sosiale interesser. Og det blir jo helt feil. Man vet jo ikke hva som er høna og egget i slike situasjoner. isolerer personen seg pga depresjon?, eller skyldes depresjonen at personen har vansker med å omgå mennesker sosialt? Her kan man diskutere til man blir grønn. Også mulig at det ene påvirker det andre her.

Du sier noe der. Tror det er mye feil diagnotisering ute å går. Selv har jeg fått disse forløpig... ADHD, OCD,depressiv lidelse, angst, nærpsykose, psykose, bipolar depresjon OG tilpasningsforstyrrelse. Min søster har RBD derfor skal jeg nå til Rikshospitalet i september for å sjekke det.

Skal til en ny psykiater i november for behandling. I det private. Orker ikke mer offentlig. Blir helt rar av denne jungelen. Ender vel opp i PF. til slutt! :-) Skjønner ikke dette helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Enn jeg da... Fikk diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse med tilføyelsen (ikke kriminell), da jeg var 11 år. Hadde verken depresjon eller andre psykiske problemer. Det var moren min som var syk(psykose og depresjon). Alle senere behandlere har avkreftet pf-diagnosen, selv psykologen som ga den forandra den etter fire mnd. Da skiftet han til en diagnose som var noe alla "frykt og problemer i forbindelse med barndom og pubertet". Ikke hadde jeg psykiske problemer da heller. Eneste var at jeg ble opprørsk over begandlingen fra barnevernet, skolen og denne psykologen, fordi jeg ikke fikk være et normalt barn i fred. Ja, på det grunnlaget fikk jeg diagnosen antisosial pf. HÅRREISENDE!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest anouschka78

Enn jeg da... Fikk diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse med tilføyelsen (ikke kriminell), da jeg var 11 år. Hadde verken depresjon eller andre psykiske problemer. Det var moren min som var syk(psykose og depresjon). Alle senere behandlere har avkreftet pf-diagnosen, selv psykologen som ga den forandra den etter fire mnd. Da skiftet han til en diagnose som var noe alla "frykt og problemer i forbindelse med barndom og pubertet". Ikke hadde jeg psykiske problemer da heller. Eneste var at jeg ble opprørsk over begandlingen fra barnevernet, skolen og denne psykologen, fordi jeg ikke fikk være et normalt barn i fred. Ja, på det grunnlaget fikk jeg diagnosen antisosial pf. HÅRREISENDE!!!!!!!

Enig med deg! Virker som det er en samlebetegnelse som ofte blir gitt på for dårlig grunnlag. Selvsagt har noen pf. men jeg blir alikevel skeptisk. Hva med å heller se mennesket bak mennesket? Årsaken til forandringen. Leste et sted her at ofte dissosiative får pf. diagnose pga.traumer. Hvorfor ikke gå i en grundig psykoanalyse (eller hva det kalles) og prøve å bearbeide traumer/hendelser før de gir en diagnose. Alt er kjemi (endringer som oppstår pga.sykdom/hendelser.) Tror det er mye vi ikke vet ennå. Sånn som RBD og ADHD som viser seg forvekslende å gi mange like symptomer som ustabil pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...