Gå til innhold

Ulovlig å selvmedisinere?


nellika

Anbefalte innlegg

God natt,

Jeg har i den siste måneden bedrevet selvmedisinering med flunitrazepam (Rohypnol) mot moderate søvnforstyrrelser (vanligvis 2 mg/ døgn), og ved enkeltstående tilfeller mot sterk sosial angst og moderat tankekjør (0.5 mg / tilfelle). Jeg mener at dette er vært meg til god hjelp. Jeg har ikke fått dette medikamentet gjennom en lege, men funnet det i en gammel medisinkoffert som tilhørte et nå avdødt medlem av min familie. Medikamentet har oversteget sin utløpsdato med over 24 år.

Jeg antar at det ved en konsultasjon med min fastlege vil være relevant at jeg informerer henne om disse omstendigheter. Det er imidlertid enkelte problemstillinger som hindrer meg i dette, og som jeg søker deres råd for å oppklare:

* Er det definert som stoffmisbruk? Jeg anser meg selv ikke som stoffmisbruker, og vil for enhver pris unngå å være definert eller ansett som en slik. Jeg har aldri brukt ulovlige rusmidler. Jeg drikker ikke alkohol og har i mitt liv aldri røyket en eneste sigarett.

* Er det lovstridig, og evt. kan medføre rettslig forfølgelse?

* Kan det forøvrig være helsemessig skadelig å bruke dette medikamentet som har oversteget sin utløpsdato?

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jusen kjenner jeg ikke så godt.

At det kan være skadelig å bruke preparater som har så til den milde grad utløpt på dato, er helt sikkert. Hvorfor har de en holdbarhetsdato?

Når en selvmedisinerer uten å ville fortelle det til sin lege betyr det enten at man har et for dårlig forhold til denne legen. Eller at en gjør noe som absolutt ikke er bra.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Det positive er jo at du kjenner at det er medisiner som kan gjøre livet ditt lettere,men du trenger å få de rette medisinene,de rette dosene,og å kunne ta de med god samvittighet uten at du føler du gjør noe galt.Spesielt med den dårlige selvfølelsen du har gitt inntrykk av at du har.Med andre ord samarbeide med en lege,og jeg har en følelse av at det bare er et tidsspørsmål før du har dette samarbeidet.Prosessen din går den veien har jeg inntrykk av.(Selv om jeg lurer på hvordan så gamle medisiner egentlig kan gi en god virkning. Men dette vet jeg egentlig ikke noe om.) Håper nhd kan svare deg på dette.Kanskje du skulle gi et vink til ham om hjelp denne gangen?Nå er katten i bilen,og familien venter.God ferie.Bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jusen kjenner jeg ikke så godt.

At det kan være skadelig å bruke preparater som har så til den milde grad utløpt på dato, er helt sikkert. Hvorfor har de en holdbarhetsdato?

Når en selvmedisinerer uten å ville fortelle det til sin lege betyr det enten at man har et for dårlig forhold til denne legen. Eller at en gjør noe som absolutt ikke er bra.

Mvh

Hei og takk for svar, PieLill!

Jeg har ikke merket noen skadevirkninger av å bruke dette preparatet. Jeg antok at utløpsdatoen hovedsaklig refererte til dets "levetid" (dvs. hvor lenge tilstrekkelig konsentrasjon av preparatets virkestoff forble i det). Jeg gjenkjenner muligheten for at helseskadelige, kjemiske forbindelser kan dannes når preparatets virkestoff nedbrytes over tid. Når preparatet likevel har gitt meg tilfredsstillende virkning ved instruert dosering (2 mg/ døgn), konkluderte jeg etter første dosering at preparatets virkestoff fortsatt var inntakt, og at ingen helseskadelige, kjemiske forbindelser kunne antas å være tilstede i det. Er dette resonnementet feilaktig?

Jeg er forresten ikke tidligere vært i kontakt med min fastlege, selv om jeg vurderer å ta kontakt med henne. Der er imidlertid visse omstendigheter som vanskeliggjør dette for meg, deriblant den som jeg har forklart i denne tråden.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er definitivt ikke stoffmisbruk slik du har brukt det.

2. Formelt er det ulovlig.

Om du forteller direkte til en polititjenestemann at du en gang har kjørt 84 km/t i en 80-sone, vil h*n definitivt ikke straffeforfølge deg.

Ingen vil så mye som heve et øyenbryn pga av ditt lovbrudd.

3. Langvarig Rohypnolbruk kan være skadelig. Alt for gammel Rohypnol er sannsynligvis mindre skadelig da det verste som kan skje er at virkningen er svakere enn ved ferskvare.

4. Legen vil få mer tillit til deg som person når du forteller om de faktiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, PieLill!

Jeg har ikke merket noen skadevirkninger av å bruke dette preparatet. Jeg antok at utløpsdatoen hovedsaklig refererte til dets "levetid" (dvs. hvor lenge tilstrekkelig konsentrasjon av preparatets virkestoff forble i det). Jeg gjenkjenner muligheten for at helseskadelige, kjemiske forbindelser kan dannes når preparatets virkestoff nedbrytes over tid. Når preparatet likevel har gitt meg tilfredsstillende virkning ved instruert dosering (2 mg/ døgn), konkluderte jeg etter første dosering at preparatets virkestoff fortsatt var inntakt, og at ingen helseskadelige, kjemiske forbindelser kunne antas å være tilstede i det. Er dette resonnementet feilaktig?

Jeg er forresten ikke tidligere vært i kontakt med min fastlege, selv om jeg vurderer å ta kontakt med henne. Der er imidlertid visse omstendigheter som vanskeliggjør dette for meg, deriblant den som jeg har forklart i denne tråden.

Beste ønsker,

Du har rett i dine antagelser om hva som kan skje med gamle medisiner - det vanligste er dog at virkningen avtar. Syns du snarest mulig skal ta kontakt med fastlegen din og diskutere medisin for søvn og angst. Det finnes mange gode altervantiver til Rohypnol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Det er definitivt ikke stoffmisbruk slik du har brukt det.

2. Formelt er det ulovlig.

Om du forteller direkte til en polititjenestemann at du en gang har kjørt 84 km/t i en 80-sone, vil h*n definitivt ikke straffeforfølge deg.

Ingen vil så mye som heve et øyenbryn pga av ditt lovbrudd.

3. Langvarig Rohypnolbruk kan være skadelig. Alt for gammel Rohypnol er sannsynligvis mindre skadelig da det verste som kan skje er at virkningen er svakere enn ved ferskvare.

4. Legen vil få mer tillit til deg som person når du forteller om de faktiske forhold.

Hei dr. Dahl,

Mange takk for svar!

Jeg avbrøt selvmedisineringen tvert i går, og føler meg ikke så bra idag verken fysisk eller psykisk. Har dårlig samvittighet også fordi jeg brøt loven for å hanskes med mine egne problemer. Jeg visste jo allerede med en gang jeg fant medisinene at det riktige ville ha vært å levere dem på apoteket. Dumt av meg å leke uvitende på dette forumet.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive er jo at du kjenner at det er medisiner som kan gjøre livet ditt lettere,men du trenger å få de rette medisinene,de rette dosene,og å kunne ta de med god samvittighet uten at du føler du gjør noe galt.Spesielt med den dårlige selvfølelsen du har gitt inntrykk av at du har.Med andre ord samarbeide med en lege,og jeg har en følelse av at det bare er et tidsspørsmål før du har dette samarbeidet.Prosessen din går den veien har jeg inntrykk av.(Selv om jeg lurer på hvordan så gamle medisiner egentlig kan gi en god virkning. Men dette vet jeg egentlig ikke noe om.) Håper nhd kan svare deg på dette.Kanskje du skulle gi et vink til ham om hjelp denne gangen?Nå er katten i bilen,og familien venter.God ferie.Bugge

Hei Bugge,

Mange takk for svar!

Jeg var også i utgangspunktet hellig overbevist om at preparatet ikke ville gi noen virkning overhodet. Men til min forbauselse fikk jeg erfare det motsatte allerede etter første dosering, så jeg tror ikke at det skyldes Placebo-effekten ;-)

God ferie til deg også!

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i dine antagelser om hva som kan skje med gamle medisiner - det vanligste er dog at virkningen avtar. Syns du snarest mulig skal ta kontakt med fastlegen din og diskutere medisin for søvn og angst. Det finnes mange gode altervantiver til Rohypnol.

Hei Ulva,

Jeg ville bare si mange takk for svar!

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...