Gå til innhold

Aspergers syndrom?


Gjest Tetha

Anbefalte innlegg

Gjest Tetha

Psykiateren min sier hun tror jeg har aspergers syndrom! Dette syns jeg virker litt rart... jeg har da ingen funksjonshemming vel?

Problemene mine går, foruten litt angst av og til, ut på at jeg hele tiden føler meg mobbet og "forfulgt" av mennesker rundt meg. Jeg oppfatter alt i verse mening, alle lyder blir tegn på at de blir sinte på meg. Jeg har en opplevelse av kontakt med mennesker som er helt anderledes enn normale.

Hun sier at jeg ikke er psykotisk eller noe sånt, men at hun tror jeg har aspergers syndrom. Hvorfor sier hun dette? Det er vel noe helt annet enn det jeg sliter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

Asperger regnes som en mild form for Autisme. Jeg ville heller kalle det en personlighetsprofil enn en funksjonshemning. Mennesker med Asperger har en annen måte å se verden og omgivelser på enn andre. De har ofte problemer med kommunikasjon med andre, vansker med å forstå humor og ironi og har ofte særinteresser som opptar svært mye av livet og tiden deres. Dette var kort fortalt om Asperger.

Vet du om du har tatt noen tester på personlighet? Vet ikke om behandleren din kan uttale seg om at du har AS før visse tester har vært gjennomført. Neste gang: spør om hva det er ved deg som får henne til å mistenke at du har Asperger syndrom

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Asperger regnes som en mild form for Autisme. Jeg ville heller kalle det en personlighetsprofil enn en funksjonshemning. Mennesker med Asperger har en annen måte å se verden og omgivelser på enn andre. De har ofte problemer med kommunikasjon med andre, vansker med å forstå humor og ironi og har ofte særinteresser som opptar svært mye av livet og tiden deres. Dette var kort fortalt om Asperger.

Vet du om du har tatt noen tester på personlighet? Vet ikke om behandleren din kan uttale seg om at du har AS før visse tester har vært gjennomført. Neste gang: spør om hva det er ved deg som får henne til å mistenke at du har Asperger syndrom

mvh

Men det var jo det jeg fortalte om, det at jeg hele tiden føler at folk ser stygt på meg, at de vet om meg, at de har noe imot meg. At jeg har paranoia.

Det er derfor hun sier at jeg har det! I filmen "Mors Elling" ser vi hovedpersonen skjelle ut noen personer fordi han tror de snakket stygt om han. Akkurat sånn er det, bare at jeg ikke blir sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Men det var jo det jeg fortalte om, det at jeg hele tiden føler at folk ser stygt på meg, at de vet om meg, at de har noe imot meg. At jeg har paranoia.

Det er derfor hun sier at jeg har det! I filmen "Mors Elling" ser vi hovedpersonen skjelle ut noen personer fordi han tror de snakket stygt om han. Akkurat sånn er det, bare at jeg ikke blir sint.

Men disse reaksjonene trenger ikke å skyldes Asperger syndrom. Det kan ha mange ulike forklaringer og ulike diagnoser hvis man kan se på det slik. Derfor lurte jeg på om psykiateren hadde noe grunnlag for å uttale seg om hvorvidt du hadde AS eller ikke? Paranoiditet alene trenger ikke å ha noe med Asperger å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Men disse reaksjonene trenger ikke å skyldes Asperger syndrom. Det kan ha mange ulike forklaringer og ulike diagnoser hvis man kan se på det slik. Derfor lurte jeg på om psykiateren hadde noe grunnlag for å uttale seg om hvorvidt du hadde AS eller ikke? Paranoiditet alene trenger ikke å ha noe med Asperger å gjøre

Jeg vet ikke hvilke andre grunner hun la bak uttalelsen sin. Skal jeg jammen spørre henne om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme her

Har selv fått høre det samme som deg da jeg fortalte om de lignende problemene som jeg hadde...

Tror ikke helt hva de prater om jeg?

Du får spørre henne hva hun legger til grunn for dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

Har selv fått høre det samme som deg da jeg fortalte om de lignende problemene som jeg hadde...

Tror ikke helt hva de prater om jeg?

Du får spørre henne hva hun legger til grunn for dette..

må bare legge til at vi vet jo ikke engang om Elling hadde Aspergers syndrom. riktignok var han litt snål men..Det skal mer enn som så til for å få diagnosen AS. Jeg tror nok vi alle har litt Elling i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme her

må bare legge til at vi vet jo ikke engang om Elling hadde Aspergers syndrom. riktignok var han litt snål men..Det skal mer enn som så til for å få diagnosen AS. Jeg tror nok vi alle har litt Elling i oss.

Vi alle har en "liten Elling" i oss, så det er ikke bare spesifikt for den enkelte personen...

Selv er jeg svært sta av meg, og da fikk jeg høre at det var symptom på Asperger syndrom...

Har sett Elling filmen, men etter som jeg har forstått så hadde Ellingfiguren sosialangst. Ikke Asperger syndrom...Så det er helt to forskjellige diagnoser...

Selv mente dem på at jeg hadde Asperger syndrom for en del år siden, men jeg fikk ingen forklaring på hva det innebar.. Derfor lette jeg etter noen linker på nettet for å skaffe meg mer informasjon...

Her er noen av linkene (hvis du er interessert i å vite mer):

http://www.elevsiden.no/aspergerssyndrom/aspergerssyndrom.htm

http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6

http://www.home.no/asperger/om_asperger.htm

Vet ikke om disse linkene var til hjelp for deg, men da får du mer innblikk i hva Asperger syndrom er for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tetha

Vi alle har en "liten Elling" i oss, så det er ikke bare spesifikt for den enkelte personen...

Selv er jeg svært sta av meg, og da fikk jeg høre at det var symptom på Asperger syndrom...

Har sett Elling filmen, men etter som jeg har forstått så hadde Ellingfiguren sosialangst. Ikke Asperger syndrom...Så det er helt to forskjellige diagnoser...

Selv mente dem på at jeg hadde Asperger syndrom for en del år siden, men jeg fikk ingen forklaring på hva det innebar.. Derfor lette jeg etter noen linker på nettet for å skaffe meg mer informasjon...

Her er noen av linkene (hvis du er interessert i å vite mer):

http://www.elevsiden.no/aspergerssyndrom/aspergerssyndrom.htm

http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6

http://www.home.no/asperger/om_asperger.htm

Vet ikke om disse linkene var til hjelp for deg, men da får du mer innblikk i hva Asperger syndrom er for noe...

Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen på "elevsiden" - kanskje jeg er det.

Elling har vel sosial angst ja, men det virker som om han har asperger og, selv om Ingvar Ambjørnsen forteller at han ikke har skrevet Elling-karakteren med en bestemt diagnose for øye.

Ta Ellings store interesse for Arbeiderpartiet, det er jo tegn på asperger. Og han virker jo litt sosialt udyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vet ikke hvilke andre grunner hun la bak uttalelsen sin. Skal jeg jammen spørre henne om!

Jeg har Aspergers og jeg har Hyperårvåkenhet, altså en form for post-traumatisk stressyndrom der man føler seg forfulgt, men likevel vet at det er feil.

Jeg har blitt mobbet så vanvittig mye og blir det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...