Gå til innhold

Hva slags program er Emacs ?

Anbefalte innlegg

Gjest nok en utvitende person
Skrevet

En bekjent av meg bruker emacs når man skriver. Er det et operativsystem? Noen som har erfaringer med det selv?

Gjest jeg er en annen
Skrevet

Emacs er et tekstbehandlingsprogram som kjører på operativsystemet Unix(/Linux). Terkslen for å lære seg å bruke programmet er temmelig høy, men det fins en hard kjerne av Unix-brukere som sverger til dette programmet.

Skrevet

Hei,

Det er et tekstbehandlingssystem, som Word. Jeg har brukt det for utallige år siden, men jeg regner med at det er langt mer avansert nå enn det var på 80-tallet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det de andre er ikke 100% riktig. Emacs er en editor, ikke et tekstbehandlingsprogram. En editor lagrer kun ren tekst, som kan leses av absolutt alle programmer. Tekstbehandlingsprogrammer (som Word) lagrer mer avanserte formater, som gjør at du kan gjøre ting med hvordan dokumentet ser ut (farger, skrifttype, definere ting som overskrifter osv).

Det betyr ikke at Word (tekstbehandleren) er mer avansert enn Emacs (editoren), men de har ulike formål.

Når det er sagt, så er spørsmålet ditt ikke så dumt egentlig. Emacs er så kraftig at man i Unix-verdenen ofte sier at Emacs er et operativsystem forkledd som en editor. Jeg har brukt programmet selv i mange år, og selv om jeg bruker det daglig kan jeg bare en bitteliten brøkdel av alle tingene man kan gjøre med det :)

Skrevet

Det de andre er ikke 100% riktig. Emacs er en editor, ikke et tekstbehandlingsprogram. En editor lagrer kun ren tekst, som kan leses av absolutt alle programmer. Tekstbehandlingsprogrammer (som Word) lagrer mer avanserte formater, som gjør at du kan gjøre ting med hvordan dokumentet ser ut (farger, skrifttype, definere ting som overskrifter osv).

Det betyr ikke at Word (tekstbehandleren) er mer avansert enn Emacs (editoren), men de har ulike formål.

Når det er sagt, så er spørsmålet ditt ikke så dumt egentlig. Emacs er så kraftig at man i Unix-verdenen ofte sier at Emacs er et operativsystem forkledd som en editor. Jeg har brukt programmet selv i mange år, og selv om jeg bruker det daglig kan jeg bare en bitteliten brøkdel av alle tingene man kan gjøre med det :)

Og det skulle være en "skriver" med på første linje der :)

Skrevet

I tillegg til det citoyen sier, som er helt riktig selfølgelig (det er IKKE en tekstbehandler), så er emacs omtrent alt annet også. Du har innebygde funksjoner for omtrent alt du måtte ønske (mail etc. blah-blah). Personlig bruker jeg det kun som text editor hvis jeg trener litt mer avanserte funksjoner enn en enkel editor.

".........................."

Skrevet

I tillegg til det citoyen sier, som er helt riktig selfølgelig (det er IKKE en tekstbehandler), så er emacs omtrent alt annet også. Du har innebygde funksjoner for omtrent alt du måtte ønske (mail etc. blah-blah). Personlig bruker jeg det kun som text editor hvis jeg trener litt mer avanserte funksjoner enn en enkel editor.

".........................."

Som sagt, et operativsystem forkledd som en teksteditor :P

Emacs blir forøvrig også regnes som en religion. http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=emacs+religion&btnG=Search

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...