Gå til innhold

Dahl, Kan du hjelpe


Gjest Husredd mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Husredd mamma

Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg er veldig husredd, mørkredd og er fryktelig redd i heiser. Kjører heller ikke tunneler alene. Men jeg mener selv at jeg aldri viser min redsel for våre barn. Og selv det jeg er redd utfører jeg. Jeg er hjemme alene både natt og dag. Og det er ikke noe problem. Har det værst før jeg kommer opp i situasjonen, tenker på alt som kan hende.

Etter jul vil ikke vår datter lenger leke på rommet alene.

Hun sier at det kan komme nisse dit. Ble skremt en gang av en tante som satt barnevakt.

Tenkte å snakke med min mann om vår datters problem. Fikk et kort svar; "Ja er det rart, så redd som du selv er." Jeg sa som sant var at det har jeg aldri visst eller sagt ovenfor henne. Da sa han at det var nok følelser mellom mor og barn vi ikke kunne komme utennom.

Hun er ellers en jente som struter av selvtillit. Har arbeidet bevisst for å gi henne et sterkt selvbilde.

Kan mannen min ha rett?

Følte meg plutselig som verdens verste mamma. Han sier jeg må søke hjelp, men til hva? Jeg er ikke intr. i medesiner når jeg kommer meg gjennom dagen uten. Jeg er ellers en glad, blid og sosial person med høgskoleutd.

Takknemlig om du svarer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg tror ikke mannen din har rett. Men angstlidelser er langt mer arvelig enn de fleste tror, så der kan det være noe.

Du skriver ikke hvor gammel datteren din er. Uansett kan barn bli skremt av slike historier som ble fortalt. Det er uforståelig hvorfor voksne skal skremme barn med overtro enten denne er om troll og nisser eller mer formalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...