Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvor man kan få informasjon om Non Verbale Lærevansker? Gutten min på 7 år viser etter omfattende testing av PPT tegn på at han sliter med akkurat dette. Vi har god dialog med PPT men ønsker å lære mer om dette problemet. Alt jeg har funnet er i grunnen ganske diffust forklart og går etterhvert over til prat om ADHD.

Har kanskje henvendt meg til feil forumgruppe, men jeg prøver. Noen som kan hjelpe meg til å forstå hva barnet mitt sliter med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151896-non-verbale-l%C3%A6revansker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spesped studenten

hei prøver seg å finne ut hva det egentlig dreier seg om. Det er en tykk bok skrevet av blant annet Bente Gjærum som heter "hjerne og atferd" som har et langt kapittel om det. Når jeg har lest litt mer og tror jeg skjønner litt så skal jeg gi deg et svar.

mvh

• 3 uker senere...
Gjest vienna

Du bør låne boka Hjerne og atferd - red. Bente Gjærum. Den er utrolig god - og kapitlet om nonverbale lærevansker er svært bra.

Har selv en datter som har dette i tillegg til et par andre diagnoser. Utrolig komplisert område, men interesssant og viktig å forstå hva det dreier seg om!

• 2 uker senere...

Non verbal: mimikk, gester, blikk, bevegelser i armer/ben (gester)

Altså, non verbal kommunikasjon, er all kommunikasjon som er IKKE verbal. Altså uten ord/miming.

Når han har non verbale lærevansker, betyr det at han ikke forstår de ulike kodene som sendes mellom mennesker. Han er ikke obs på blikk, gester, mimikk, kroppsbevegelser o.l.

Dette er viktig i forhold til f.eks samtale -man "ser" at den andre lytter/ikke lytter, kjeder seg, er sur/sint/glad osv.

http://www.pedagogiskforum.no/KURSBANKEN/kb-nonverb.htm

• 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Du har kanskje gitt opp å få svar? Har du flere spørsmål senere, så legg dem på forum for bokstavbarn!

Torshov kompetansesenter er de i Norge som har mest kunnskap om Non-verbale lærevansker. De har også utarbeidet et hefte om dette, som ligger tilgjengelig for nedlasting på nettstedet deres. (Søk på Gro Eckhoff.)

Det beste utenlandske nettstedet jeg har funnet er www.nldontheweb.ord. Sue Thompson er den som regnes for "eksperten" på tilrettelegging for nld-barn, mens den mest profilerte forskningen er gjort av et canadisk team ledet av Byron Rourke.

Lykke til! Og håper å se deg på forum for bokstavbarn, utveksler gjerne erfaring - vi er omtrent i samme situasjon med vår seksåring!

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...