Gå til innhold

Er det flaut å bli innlagt på psykiatrisk?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

leste her at en person kviet seg for innleggelse blant annet fordi hun/han syntes det var flaut. Hva er den generelle oppfatningen blant dere?

har selv vært innlagt akutt og følte at det uten tvil reddet meg. Så nå synes jeg ikke det er flaut å tenke på lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

Da jeg ble innlagt første gang var jeg 11 år, og syntes det var dødsflaut. Fikk læreren til å fortelle en løgn til hele klassen min hvorfor jeg var borte i to uker. Fikk henne til å si at jeg var på "allergitesting". Nå synes jeg ikke det er flaut lenger. Nesten alle vennene mine har jo vært innlagt selv...

Men sier det ikke til pappa og tanta mi, DA blir det flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vi synes er flaut henger alltid sammen med en slags frykt for hva andre tenker om oss. Og det er klart, mange vil nok heve litt på det ene øyenbrynet når de hører om folk som har vært lagt inn på psykiatrisk. Men så er spørsmålet: Skal hva andre synes om deg avgjøre hva du gjør, og hvordan du ser på deg sjøl? Eller er det hva du sjøl står for som er avgjørende?

Heldigvis er det mye større takhøyde for det å ha psykiske problemer nå. Jeg synes ikke det er noen grunn til å være flau:-)

Åpenhet er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er flaut å bli innlagt på psykiatrisk avdeling, men har opplevd at det har blitt brukt mot meg at jeg har vært innlagt.

Tidligere som næring til intriger og ondsinnet sladder innenfor slekta mi, og nå 20 år senere bruker faren til barnet mitt det mot meg i barnevernsak. Jeg var så dum og betrodde meg om mine tidligere problemer til han en gang i tida. Og nå påstår han at jeg er psykisk syk, uten noe annet å sette fingeren på enn at jeg har vært innlagt på psykiatrisk avdeling som 19-åring. Det ser ikke ut som barnevernet er særlig åpne i forhold til at det går an være normal selv om en har vært så langt nede at en trengte psykiatrisk hjelp en gang i fjern fortid.

Derfor: Det er fint med åpenhet om psykisk sykdom, men dessverre har ikke alle i samfunnet blitt kvitt fordommene sine mot det å ha vært innlagt. Ville ikke fortalt det til en framtidig arbeidsgiver, og angrer på at jeg har vært for åpen om dette, som har gjort det mulig å bruke det som et våpen mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det er flaut å trenge innleggelse på psykiatrisk avdeling. Det er for mange det eneste som kan hjelpe dem og skjerme dem fra seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...