Gå til innhold

Depresjon flere år etter trauma.

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år. Jeg er høyskoleutdannet, har god jobb, egen leilighet, og er da en såkalt heldig person som har mye å være takknemlig for.

Siste dagen jeg hadde eksamen sa det stopp. Jeg klarte ikke puste, og alt ble grått rundt meg.

Jeg gråt til det gjorde fysisk vondt i hele kroppen. Jeg sov ikke på en uke etter det. For hver dag ble jeg bare mer og mer deprimert, og klarte færre og færre daglige gjøremål. En dag klarte jeg ikke å stå opp av sengen. Fysisk.

Jeg dro til lege som stilte diagnosen depresjon. Jeg ble sykemeldt, og ble gitt flere typer sovemidler, men ingen fungerte.

Til slutt fikk legen overtalt meg til å prøve antidepressiv medisin. jeg sov de to første nettene. I dag, søndag, har jeg ikke sovet siden torsdag.

Jeg fikk time hos VVP, men legen ble sykemeldt, så timen ble avlyst og utsatt på ubestemt tid grunnet ferieavvikling.

Grunnen til depresjon kan være flere ting.

Jeg hadde en røff barndom. Far mishandlet meg psykisk ( terrorisering og sjikanering), Stemoren min mishandlet meg fysisk.

Ingen av dem stilte opp da broren til stemoren min misbrukte meg da jeg var 6 år. Heller ikke da nevøen hennes gjorde det samme mot meg da jeg var 8 år. Heller ikke da kameraten til faren min gjorde det da jeg var 14 år. Heller ikke da to unggutter overfalt meg og voldtok meg da jeg var 16 år. Saken anmeldt- henlagt grunnet bevisets stilling, ingen vitner, og jeg turde ikke melde før 3 dager etter, så ingen DNA bevis.

Jeg ble utsatt for et voldtektsforsøk da jeg var 17 år,heldigvis kom noen meg til unnsetning.

Jeg gråt aldri. Far sa at man ikke skulle syte.

Så jeg druknet meg i skolearbeid og jobb. På det meste hadde jeg 3 deltidsjobber ved siden av høyskolestudiene.

Jeg har gode vitnemål, jobbingen har gitt resultater i form av gode karakterer. Men så var jeg ferdig på skolen.