Gå til innhold

Fødselspermisjon


Gjest Mire

Anbefalte innlegg

Hei

Forstår jeg det riktig:

Om jeg velger 100% lønn i 42 uker, får jeg disse alle ukene, eller må jeg gi 4 av disse til mannen min? Dersom han ikke tar dem, vil vi da miste disse slik at jeg får kun 38 uker?

Og om det er så, kan vi ikke overføre disse 4 ukene til meg? Han har neppe utbetalt noe lønn og klasifiserer ikke til fødselspenger.

Hvordan løser vi dette på best måte?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre uker før termin og fire uker etter fødsel er forbeholdt mor. Fire uker er forbeholdt far (kan tas når som helst men ikke mens mor har permisjon). Mor kan ikke ta over disse fire ukene, utenom i spesielle tilfeller.

Resten av permisjonen er begges, kan deles som man vil, og er ikke mer mors enn fars. Man kan totalt ta 42 uker tilsammen med 100% lønn, eller 52 uker tilsammen med 80% lønn.

Men altså; du har ikke krav på mer enn 3+6 uker, resten skal deles med far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og om det er så, kan vi ikke overføre disse 4 ukene til meg? Han har neppe utbetalt noe lønn og klasifiserer ikke til fødselspenger."

Dersom faren ikke tar ut fedrekvoten, blir den samlede stønadsperioden forkortet tilsvarende. Fedrekvoten kan som hovedregel ikke overføres til moren. Unntakene finner du i lov om folketrygd § 14-10:

http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Det er heller ikke slik at du nødvendigvis får 38 uker. Hvis du føder før tiden, så "stjeler" du av permisjonstiden. Legger ved et regnestykke - utregning av fødselspermisjon:

42/52 uker minus 7 uker (3 uker permisjon før termindato + 4 uker pappapermisjon) = 35/45 uker.

Deretter blir regnestykket slik:

Hvis du føder på termindatoen så har du tilsammen 35/45 + 3 uker, føder du f.eks. 1 uke før termin har du tilsammen 35/45 + 2 uker i permisjon osv. Du mister altså permisjon om du føder før termindatoen.

Går du over tiden, så "stjeler" du av permisjonen etter fødselen (av de 35/45 ukene).

Se ellers Trygdeetatens sider om ytelser i forbindelse med svangerskap, fødsel og adopsjon:

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halvt år på hver

"Mammakvoten" er på ni uker (tre før og seks uker etter fødsel), "pappakvoten" er på fire uker.

man kan ikke overføre mammakvote til pappa eller omvendt, bortsett fra i helt spesielle tilfeller. Da må man uansett søke, hvert tilfelle avgjøres for seg selv.

Resten av permisjonen må deles. De fleste jeg kjenner er hjemme et halvt års tid. Det er ikke et helt år til mammaen, hvis hun ikke er alene, da. Etter et halvt år har de fleste innført annen melk enn kun amming, så da går det greit å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre uker før termin og fire uker etter fødsel er forbeholdt mor. Fire uker er forbeholdt far (kan tas når som helst men ikke mens mor har permisjon). Mor kan ikke ta over disse fire ukene, utenom i spesielle tilfeller.

Resten av permisjonen er begges, kan deles som man vil, og er ikke mer mors enn fars. Man kan totalt ta 42 uker tilsammen med 100% lønn, eller 52 uker tilsammen med 80% lønn.

Men altså; du har ikke krav på mer enn 3+6 uker, resten skal deles med far!

"fire uker etter fødsel er forbeholdt mor".

Lov om folketrygd § 14-8:

"Moren skal ha fødselspenger de første seks ukene (30 stønadsdagene) etter fødselen.".

"Fire uker er forbeholdt far (kan tas når som helst men ikke mens mor har permisjon).".

Mor kan ha ulønnet permisjon.

Viser ellers til Lov om folketrygd § 4-10:

"Fedrekvoten kan benyttes helt ut samtidig med at moren mottar graderte fødselspenger på opptil 50 pst. etter § 14-4 sjette ledd eller etter bestemmelsene om tidskonto i §§ 14-21 til 14-28.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mammakvoten" er på ni uker (tre før og seks uker etter fødsel), "pappakvoten" er på fire uker.

man kan ikke overføre mammakvote til pappa eller omvendt, bortsett fra i helt spesielle tilfeller. Da må man uansett søke, hvert tilfelle avgjøres for seg selv.

Resten av permisjonen må deles. De fleste jeg kjenner er hjemme et halvt års tid. Det er ikke et helt år til mammaen, hvis hun ikke er alene, da. Etter et halvt år har de fleste innført annen melk enn kun amming, så da går det greit å jobbe.

"Resten av permisjonen må deles.".

Permisjonen må ikke deles.

Hvis begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger, kan man dele fødselspengeperioden mellom seg. Jeg og gemalen delte ikke permisjonen - jeg tok ut hele perioden med unntak av fedrekvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest halvt år på hver

"Resten av permisjonen må deles.".

Permisjonen må ikke deles.

Hvis begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger, kan man dele fødselspengeperioden mellom seg. Jeg og gemalen delte ikke permisjonen - jeg tok ut hele perioden med unntak av fedrekvoten.

Hvis begge har rett til permisjon, må den deles, dvs begge må være enige i hvordan den deles, selv om de blir enige om at man deler den slik dere gjorde.

Det som er viktig; er at bortsett fra mammakvoten (3+6 uker) og pappakvoten(4 uker) er resten av permisjonen like mye fars som mors! (i de aller, aller fleste tilfeller, særlig nå som far opptjener retten selv, og ikke gjennom mor).

Far "får" ikke noen uker av mor, det er hans permisjon like mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge har rett til permisjon, må den deles, dvs begge må være enige i hvordan den deles, selv om de blir enige om at man deler den slik dere gjorde.

Det som er viktig; er at bortsett fra mammakvoten (3+6 uker) og pappakvoten(4 uker) er resten av permisjonen like mye fars som mors! (i de aller, aller fleste tilfeller, særlig nå som far opptjener retten selv, og ikke gjennom mor).

Far "får" ikke noen uker av mor, det er hans permisjon like mye!!

Jeg korrigerte fordi du svarte Mire, som skriver "Han har neppe utbetalt noe lønn og klasifiserer ikke til fødselspenger", at fødselspengene MÅ deles.

Det var ikke spørsmål om far har like mye rett til permisjonen som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre reglene er endret siden jeg fødte for fire og et halvt år siden, kan du få farens fire uker hvis det stemmer at han ikke er kvalifisert til fødselspenger.

Jeg skrev bare det på søknaden, og fikk automatisk farens fire uker også. De sjekket ikke engang - i ettertid har jeg nemlig oppdaget at jeg hadde misforstått regelverket, og at faren nok hadde rett på fødselspenger likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hvis begge har rett til permisjon, må den deles, dvs begge må være enige i hvordan den deles, selv om de blir enige om at man deler den slik dere gjorde.

Det som er viktig; er at bortsett fra mammakvoten (3+6 uker) og pappakvoten(4 uker) er resten av permisjonen like mye fars som mors! (i de aller, aller fleste tilfeller, særlig nå som far opptjener retten selv, og ikke gjennom mor).

Far "får" ikke noen uker av mor, det er hans permisjon like mye!!

_Må deles_ betyr at man ikke står fritt til å avtale noe annet.

_Kan deles_ da står partene fritt til å avtale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hvis far ikke har rett på fødselspenger, får mor disse 4 ukene. Det er ikke nødvendig å søke om overføring av fedrekvote, for det er ikke noen fedrekvote å overføre. Men TK må ha beskjed om hans forhold slik at de kan vurdere om han har rett på fødselspenger eller ikke.

Dersom begge foreldre har rett på fødselspenger er 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt mor, 4 uker er forbeholdt far. Resten av perioden kan foreldrene fordele seg imellom akkurat som de måtte ønske. Dersom de ikke gjør noe aktivt for å fordele perioden seg i mellom, blir hele denne perioden utbetalt mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...