Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel ryggskade fra en bilulykke for ca 13 år siden. Fikk ødelagt en "støtdemper" helt og to "støtdempere" delvis. De ryggvirvlene som dette gjelder ble "utstående" etterpå. Har vært plaget med ryggen i årene etterpå, men ikke til enhver tid. Har klart å holde det bra i sjakk så lenge jeg har trent rygg og mage. Men her i mai ble jeg mamma for første gang. og etter dette har jeg blitt veldig plaget med ryggen, har store problemer med å røre meg hvis jeg har sittet i ro lenge. Det er akurat som om man vrir/stikker en kniv i ryggen. Har vært på diverse utredninger tidligere, men de har ikke klart å stille en nøyaktig diagnose.

Hva kan jeg gjøre for å bli "bra" i ryggen? Er ikke noe særlig å være avhengig av å trene for å fungere i hverdagen. Hvordan er operasjonsmulighetene for noe slikt? Kan det garanteres for at man blir bra i ryggen da? Hvilke(n) operasjonsmuligheter finnes det? Hva finnes det av andre muligheter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152020-d%C3%A5rlige-dempere-i-ryggen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har vært veldig flink ift at du har trent mye. Etter en fødsel blir musklene en del slappere en periode før en kan begynne å trene dem opp igjen. Kanskje klarer du bedring i ryggen når du fårt trent igjen.

I tillegg kan det kanskje være lurt å kontakte en kiropraktor eller eventuelt en naprapat (en mellomting mellom kiropraktor og fysioterapeut).

Vær obs på hvordan du løfter småen og at du avlaster deg selv når du kan, f.eks. har god ammestilling, god arbeidshøyde ved bleieskift osv.

Uansett: GOD BEDRING.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

"Støt-demperne" i ryggen er mellomvirvelskivene. Disse ligger mellom hver virvel og er væske-fylte "puter" med brusk rundt. Disse vil "skli" litt frem og tilbake ettersom ryggsøylen krummer seg i de ulike retningene. Stikke-smertene kommer nok av at virvelskivene gnisser litt mot hverandre i enkelte ryggstillinger, og smertenervene registrerer dette og gir smerter. Det er viktig at ryggsøylen er godt støttet av alle musklene rundt. Det er helt spesielle treningsmetoder som må til for å styrke disse små og dyptliggende musklene. Vil anbefale deg jevnlig kontakt med en flink manuell-terapeut som kan instruere deg.

Forøvrig må det nok være "spesial-bestilte" MR-bilder som kan se hvor skaden konkret ligger. Noen ganger må andre spesial-bilder til som har til formål å se om selve ryggmargskanalen er trang. Operasjon er siste utvei; da vil man trolig stive av virvlene slik at det ikke blir bevegelse i de innvolverte virvler og mellomvirverskiver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...