Gå til innhold

Bulimi-noe jeg kan gjøre?


pebbles

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt med bulimi en stund, og er så lei! Orker ikke leve sånn lenger. Blir utslitt av det.Nesten hver gang jeg er alene, så går det galt. Er alene hjemme, skal være det i ei uke. Hatt to dårlige dager på rad nå... Jeg vil ikke oppsøke lege, det er uaktuelt i det hele tatt å snakke med noen. Det klarer jeg ikke. Er det noe jeg kan gjøre selv for å bli frisk?NHD, har du noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er kanskje ikke den beste til å gi råd siden jeg sliter med akkurat det samme selv..men de rådene jeg har fått av psykolog, kostveileder og slikt opp gjennom har kommet med en del råd til meg... det som er lurt å prøve på er å sette oppe en kostliste med alle dagens måltider og holde seg mest mulig til denne. Det må være en liste som er fornuftig balansert som gir nok næring samtidig som den ikke overstiger din "tålegrense" før ting går galt hvis du skjønner hva jeg mener. når en er alene er det lett for at ting går galt. finn ting du kan holde på med. prøv å være mest muluig sammen med andre. Det gir deg mindre mulighter til overspising/ oppkast. Skriv en liste med argumenter For og Mot bulimi. Hva er dine hovedgrunner til at du gjør dette?Kreves litt tenking her kanskje.. hva med å skrive litt om bulimien din. Hvordan den innvirker på livet ditt, plager deg, hva som gjør at ikke greier å slutte og slike ting..Bare for å få litt oversikt på en måte.. Er det fordi du er redd for å bli tjukk? Er du misfornøyd med deg selv? Hvorfor? Dette er noe som er lettere sagt enn gjort å gjøre noe med selv. Prøv å se positive sider ved deg selv, bli venn med din egen kropp og ikke fordøm deg selv fordi du har bulimi! Ta en dag av gangen, ros deg selv når du klarer å holde deg, gi deg selv en belønning hvis du klarer feks en hel uke på rad. Feks en kinotur? vet ikke hva du liker/ har råd til...

Å bli kvitt bulimi er lettere sagt enn gjort og det kreves en god del jobbing. Du må ha lykke til!! og jeg håper at både du og jeg en gang klarer å bli kvitt bulien.. Håper at rådene kan hjelpe litt.. det er sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten, men håper du får noe ut av det ihvertfall..

klem fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klemmer fra pebbles

jeg er kanskje ikke den beste til å gi råd siden jeg sliter med akkurat det samme selv..men de rådene jeg har fått av psykolog, kostveileder og slikt opp gjennom har kommet med en del råd til meg... det som er lurt å prøve på er å sette oppe en kostliste med alle dagens måltider og holde seg mest mulig til denne. Det må være en liste som er fornuftig balansert som gir nok næring samtidig som den ikke overstiger din "tålegrense" før ting går galt hvis du skjønner hva jeg mener. når en er alene er det lett for at ting går galt. finn ting du kan holde på med. prøv å være mest muluig sammen med andre. Det gir deg mindre mulighter til overspising/ oppkast. Skriv en liste med argumenter For og Mot bulimi. Hva er dine hovedgrunner til at du gjør dette?Kreves litt tenking her kanskje.. hva med å skrive litt om bulimien din. Hvordan den innvirker på livet ditt, plager deg, hva som gjør at ikke greier å slutte og slike ting..Bare for å få litt oversikt på en måte.. Er det fordi du er redd for å bli tjukk? Er du misfornøyd med deg selv? Hvorfor? Dette er noe som er lettere sagt enn gjort å gjøre noe med selv. Prøv å se positive sider ved deg selv, bli venn med din egen kropp og ikke fordøm deg selv fordi du har bulimi! Ta en dag av gangen, ros deg selv når du klarer å holde deg, gi deg selv en belønning hvis du klarer feks en hel uke på rad. Feks en kinotur? vet ikke hva du liker/ har råd til...

Å bli kvitt bulimi er lettere sagt enn gjort og det kreves en god del jobbing. Du må ha lykke til!! og jeg håper at både du og jeg en gang klarer å bli kvitt bulien.. Håper at rådene kan hjelpe litt.. det er sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten, men håper du får noe ut av det ihvertfall..

klem fra meg:)

Hei verity og trrrish!

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve ut rådene,de høres fornuftige ut. Denne gangen skal jeg prøve alt jeg kan, for nå VIL jeg bli kvitt bullimien. Har kanskje ikke villet sterkt nok før.. Ønsker dere i hvert fall alt godt og lykke til i prossessen med å bli frisk!

Godt bare å vite at jeg ikke er alene, at noen andre der ute faktisk sliter med det samme som meg og forstår hvordan jeg føler. Selv om jeg ikke unner noen å ha det på denne måten, så klart.

Forresten,Trrrish, hvordan er det å være innlagt? Hvilken behandling får du, og funker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Hei verity og trrrish!

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve ut rådene,de høres fornuftige ut. Denne gangen skal jeg prøve alt jeg kan, for nå VIL jeg bli kvitt bullimien. Har kanskje ikke villet sterkt nok før.. Ønsker dere i hvert fall alt godt og lykke til i prossessen med å bli frisk!

Godt bare å vite at jeg ikke er alene, at noen andre der ute faktisk sliter med det samme som meg og forstår hvordan jeg føler. Selv om jeg ikke unner noen å ha det på denne måten, så klart.

Forresten,Trrrish, hvordan er det å være innlagt? Hvilken behandling får du, og funker den?

Her jeg er nå, er det helt greit å være innlagt. Man spiser til faste måltider og kan smøre seg matpakke å ha i kjøleskapet også. Det er morgenmøte hver morgen og gruppesamling mandag og tirsdag. Så er det valg om å gå på treningssenter eller en halvtimes gåtur. Jeg er ikke innlagt pga bulimi, men av andre årsaker, men siden jeg også har bulimi hjelper de meg med det også. Det er også en egen gruppe for personer med sf, og de spiser seks små måltider om dagen, og blir passet på en halv time etter måltidet så de ikke skal kaste opp.

Ellers er det mye opp til deg selv hva du vil gjøre, men du skriver en fast ukeplan.

Dessverre er jeg ikke så flink til å følge rutinen på posten, drar ofte til hjem til meg selv på formiddagen og kjøper inn pizza,boller og godteri... Men nå har jeg vendt meg til å spise to brødskiver til frokost, og da merker jeg at det er lettere å motstå trangen til å spise og spy. Så jeg skal nok venne meg til de andre måltidene også, så blir det enda lettere å holde seg borte fra overspisingen. Men det er et valg jeg må ta selv, et ansvar jeg har selv, og følge opplegget på avdelingen. Men tror det vil gå bra etterhvert,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...