Gå til innhold

NHD: medisiner mot paranoiditet og sosial angst


Gjest redd kvinne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

thinkerbell

å være paranoid kan være et symptom på alvorlige lidelser, men det kan og være et symptom på at personen har vært utsatt for høyt stress. Kom til bunns i hvorfor du er egentlig er engstelig før du eller din lege begynner å medisinere det bort. (samtaleterapi?) Skulle du likevel være strerkt preget av paranoiditet bør du ta kontakt med din lege umiddelbart. det er uholdbart å gå slik over lengre tid.

for sosial angst vet jeg at buspar ofte blir brukt. (samt kognitivterapi)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redd kvinne

å være paranoid kan være et symptom på alvorlige lidelser, men det kan og være et symptom på at personen har vært utsatt for høyt stress. Kom til bunns i hvorfor du er egentlig er engstelig før du eller din lege begynner å medisinere det bort. (samtaleterapi?) Skulle du likevel være strerkt preget av paranoiditet bør du ta kontakt med din lege umiddelbart. det er uholdbart å gå slik over lengre tid.

for sosial angst vet jeg at buspar ofte blir brukt. (samt kognitivterapi)

mvh

Går til behandling hos psykolog. Hun sier at jeg kan ta noe angstdempende. Jeg liker ikke å bruke medisiner. Vil helst greie meg på egen hånd. Synes det hjelper med samtaleterapi da, men det blir vanskelig for meg å være sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redd kvinne

for paranoiditet prakker de vel på deg zyprexa som du legger på deg 20 kg av i løpet av 6 mnd.

Ja, takk. Har prøvd zyprexa, men ble bare feit og dvask og giddesløs. Vil helst ikke bruke den medisinen, da jeg sliter med vekten som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For sosial angst er det SSRI-ene som er førstevalg: Seroxat, Cipralex og Zoloft.

For paranoid tankeinnhold (jeg antar at det mer er en paranoid personlighet enn en paranoid psykose) kan det være aktuelt med en liten dose Trilafon (4-6 mg) eller Fluanxol (1,5 - 3 mg). Ved disse lave dosene ser en så godt som aldri bivirkninger og det er dermed ingen spesialle fordeler med de nye preparatene. Skulle du likevel ønske et nytt preparat uten vektbivirkning, kunne Zeldox 60-80 mg være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thinkerbell

Går til behandling hos psykolog. Hun sier at jeg kan ta noe angstdempende. Jeg liker ikke å bruke medisiner. Vil helst greie meg på egen hånd. Synes det hjelper med samtaleterapi da, men det blir vanskelig for meg å være sosial.

beklager jeg blandet GAD og sos.angst i forhold til buspar.

det er en sunn innstilling du har til medisiner, men av og til kan det rett og slett være nødvendig for i det hele tatt å komme seg videre.

håper du kommer deg ut av dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...