Gå til innhold

trenger hjelp/råd til mitt barn


Gjest en som venter spent

Anbefalte innlegg

Gjest en som venter spent

jeg har en sønn som er snart 10 år.

Synest han har en merkelig adferd.

Han lager hyl og gauler uten grunn.

Det kan begynne med at han begynner og traller og synger så blir det forandret til hyl og skrik og gauling.

Ikke så kjekt prøver og si at han ikke skal gjøre det men det hjelper ikke.

Er helt ferdi nå etter tre uker ferie og trenger desperat et godt råd.

Har prøvd å snakke til han og kjefte og enkelte ganger har jeg vel blitt høyrøstet.

Men føler ikke at noe hjelper.

Hvordan kan jeg få slutt på dette.

Han har holdt på med dette i mange år men det har toppet sen nå i det siste.

Håper å få et godt råd-

Hilsen en som venter spent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

men hvordan fungerer han fagmessig? viser han samme type atferd når han ikke er sammen med deg? er det andre som også reagerer på det? hva med andre diagnoser/problemer? må spørre mer inngående før jeg prøver meg på en antydning på hva det kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest touretter

Kan det være vokale ticks? Kanskje i forbindelse med tourettes? Ta han med til lege og be om henvisning til nevrolog eller nevropsykolog. Det finnes hjelp å få mot kraftige ticks, også i form av medisiner. Men det hjelper IKKE å mase om at en person med ticks skal la være å gjere sånne "rare" bevegelser eller slutte å lage lyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som venter på svar

men hvordan fungerer han fagmessig? viser han samme type atferd når han ikke er sammen med deg? er det andre som også reagerer på det? hva med andre diagnoser/problemer? må spørre mer inngående før jeg prøver meg på en antydning på hva det kan være

ja han viser slik adferd med andre også, unger reagerer på adferden hans og voksne. han lager grimasjer av og til med det er helst hyl og skrik .blir fort rasende og blir da agresive

Fungerer på skolen men har dårlig konsentrasjon og blir lett distrahert.

han protersterer på nesten alt jeg sier og skal altis si det motastt.

Når jeg prater med andre blander han seg inn i samtale og begynner å utale med ting ting han ikke har greie på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

ja han viser slik adferd med andre også, unger reagerer på adferden hans og voksne. han lager grimasjer av og til med det er helst hyl og skrik .blir fort rasende og blir da agresive

Fungerer på skolen men har dårlig konsentrasjon og blir lett distrahert.

han protersterer på nesten alt jeg sier og skal altis si det motastt.

Når jeg prater med andre blander han seg inn i samtale og begynner å utale med ting ting han ikke har greie på

synes det er veldig vanskelig å komme med noen antydninger om hva dette kan være for noe. Jeg tenker en muligens tourette, kanskje en form for ADHD muligens Asperger syndrom. Og kanskje en kombinasjon av flere ting. Skal heller ikke se bort i fra at det kan være store følelsesmessige ting som ligger bak atferden.

Om du føler at noe er galt så synes jeg du skal ta den følelsen på alvor. i første omgang synes jeg du skal nevne det for fastlegen og eventuelt be om en nevropsykologisk utredning. Det kan være veldig lurt å konsekvent skrive ned det den atferden du reagerer på konkret en stund før besøket hos legen. Selv om det er tidskrevende så kan dethjelpe deg mye senere. vær klar over at å få en nevropsykologisk vurdering kan ta lang tid. Du kan/bør også ta en prat med skolen for å få deres vurdering av han som et supplement til vurderingen.

ønsker dere lykke til

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært undersøkt av lege / spesialist? Det kunne kanskje være på sin plass.

Det er viktig å finne ut hvilke muligheter han har til å forstå og ta kontroll over dette selv.

Er det noe han har mulighet til å ta kontroll over kan kanskje et belønningssytem fungere. (F.eks. et skjema der han får et blitt ansikt for hver dag uten utbrudd og etter et visst antall smilefjes får han en eller annen belønning.)

Hvis dette er noe mer enn en dårlig vane bør dere absolutt få veiledning av fagfolk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...