Gå til innhold

Alkohol

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste månedene fått store utbrudd med elveblest etter å ha inntatt alkohol. Elveblestene er svære, og det virker som om de går ned i huden og danner klumper/kuler.

Utbruddene kommer ca 8 timer etter at alkoholen er inntatt!

Elveblestene forsvinner etter ca 1 døgn, men jeg føler meg småurven et par dager.

Jeg har prøvd både vin og vodka og annet, og alle typer gir de samme symptomer. Kan man være allergisk mot alkohol? Altså selve alkoholen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15219-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære ofoten

Som jeg har skrevet tidligere i denne spalten så er det fullt ut mulig å reagere med overømfindtlighet på alkoholholdige drikker. Reaksjonen kommer imidlertid mye raskere enn det du beskriver, og som oftest dreier det seg om enten rødvin eller en annen sort alkoholholdig drikk, ikke alkohol generelt. Jeg har aldri hørt om at noen har reagert på alkohol, men det er klart alt er mulig. Kan det være at du drikker eller spiser andre ting samtidig med alkoholen som du kan reagere på? Bl.a. har vi sett slike reaksjoner som du beskriver etter tonic (sannsynligvis pga kinin i tonicen). Er det noen andre som har opplevet noe tilsvarende ville det være interessant å høre om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15219-alkohol/#findComment-72553
Del på andre sider

Kjære ofoten

Som jeg har skrevet tidligere i denne spalten så er det fullt ut mulig å reagere med overømfindtlighet på alkoholholdige drikker. Reaksjonen kommer imidlertid mye raskere enn det du beskriver, og som oftest dreier det seg om enten rødvin eller en annen sort alkoholholdig drikk, ikke alkohol generelt. Jeg har aldri hørt om at noen har reagert på alkohol, men det er klart alt er mulig. Kan det være at du drikker eller spiser andre ting samtidig med alkoholen som du kan reagere på? Bl.a. har vi sett slike reaksjoner som du beskriver etter tonic (sannsynligvis pga kinin i tonicen). Er det noen andre som har opplevet noe tilsvarende ville det være interessant å høre om det.

Jeg skrev et innlegg her om dagen om at jeg ser ut til å reagere på all slags alkohol. Etter å ha holdt meg unna alkohol et par-tre uker, forsvant først elveblesten, vel, jeg hadde en del småvabler her og der. Men de siste dagene har jeg igjen fått store utbrudd, blant annet med opphovnet underleppe. Hva i all verden kan det være? Er jeg blitt allergisk mot alt? Kan det være hormonsykdom? Jeg er mann, 43 år, og har hatt høysnue helt siden barndommen, men noe slikt som jeg opplever nå har jeg ikke vært i nærheten av. Når jeg går til legen, hva skal jeg be ham om å undersøke, hvilke blodprøver bør jeg ta? Er det stor risiko for at det kan være noe alvorlig? Jeg skriver dette i denne spalten, ettersom jeg ikke er så flink å gå til legen. Dersom jeg har noe konkret å komme med, er det lettere for meg å bestille time hos legen. Derfor håper jeg på snarlig svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15219-alkohol/#findComment-73297
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...