Gå til innhold

Barnas far er rusmisbruker


Gjest mini

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn på 5 og 7 år. Jeg og barnas far bor ikke sammen lenger. Han er rusmisbruker og jeg tør derfor ikke la ham ha "vanlig" samvær med barna med overnatting osv. Er redd for at det en dag skal gå riktig galt.

Er det noen som har vært i samme situasjon?

I forhold til rettsvesenet føler jeg meg ganske overkjørt da man i utgangspunktet ikke kan nekte faren samvær med barna sine. Men dette er jo snakk om barnas sikkerhet og ikke at jeg vil være vrang. Det er liksom ikke lov å være føre var, det skal helst skje noe riktig farlig før han kan nektes samvær og bevis skal man også ha. Uansett så vil jeg stå på mitt og ikke sende barna mine dit før han kan bevise at han er "ren". Dette føles som en David mot Goliat kamp.

Hjelp!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med samvær sammen med en annen person i tillegg?Umulig!?Far får ha barnet under oppsyn?Ikke nødvendigvis "offisielt" men noen dere og han kjenner som er "rein" som kan være der samtidlig, så barna får samværet med faren sin?Jeg vet jo ikke hvordan han er da,sløv?voldelig?"glemsk"?Eller "bare" rusa?Kan være mye som spiller inn på om han er skikket til å ha barna-men har du snakket med ham om dette?Jeg synes han skal "ofre" dopen til fordel for barna sine.Men det er ikke lett å være barn hverken med ham (hvis han er ruset)eller uten ham.Så en løsning burde det finnes.Hva med en megler fra et familieværnkontor.De er uavhengige og hjelper dere å finne en løsning som er til BARNAS beste!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Alle barn har rett til å være sammen med både sin mor og sin far - også etter samlivsbrudd. Men barn og rus hører ikke sammen. Jeg antar av innlegget ditt at det er du som har den daglige omsorgen for barna deres. Da er det også din plikt, etter Lov om barn og foreldre, og passe på at barna ikke utsettes for uforsvarlig omsorg. Dersom barnas far er ruset når han skal ha samvær med barna, er det din oppgave å se til at ikke noe galt skjer med barna. For å finen ut det kan du f-eks. spørre: Overlater far barna til seg selv? Er han så selvsentrert at han glemmer barna? Går barna på selvstyr?

Er du alvorlig bekymret for barnas ve og vel når de er sammen med far, kan du be helsesøster eller sosialkontor eller familiekontoret om hjelp. Samvær kan gjennomføres med et 3. person som begge foreldre har tillit til. Vedk. behøver kanskje ikke være på plass hele tiden, men gjøre et eller flere korte besøk. Det er viktig at far ikke fratas retten til å være sammen med barna, men det er minst like viktig at barna ikke opplever en far som forandrer sin atferd pga rus og virker utrygg.

Svaret mitt erstatter ikke konsultasjon hos lege eller familiekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...