Gå til innhold

søvnparalyse?


ink1365380698

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest den paralyserte

paralyse=total lammelse.

Søvnparalyse kan oppstå i dete en er i ferd med å sovne eller i det en våkner. Trur det kan vare fra noen sekunder til noen minutter.

Selv har jeg det på den måten at jeg våkner uten mulighet til å bevege meg. Ikke EN muskel kan brukes, og får heller ikke til å si noe (prøver å rope på hjelp da *s*)

Trur det har med at kroppen under REM-søvn (drømmesøvn) er og skal kroppen være lamma, for å hindre at en "lever ut" sine drømmer og gjerne er til skade for seg selv og andre. og så skjer det en slags feilkobling slik at lammelsen sitter i selv etter at en har kommet ut av drømmesøvnen og til og med våkner. Heldigvis er det kun viljestyrte muskler som blir lamma. Pust og puls er som normalt trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest guffent

Tror det er sånn at man når man våkner ikke får til å røre seg.

det er skikkelig guffent.

har det selv flere ganger i uka, som regel hvis jeg sover lengre middagslur eller forstyrrer den naturlige søvnsyklusen på andre måter.

Det går kort fortalt ut på at hjernen er i ferd med å våkne, mens kroppen fortsatt sover slik at den er koblet fra hjernen.

Jeg opplever å kunne få opp øynene, men ikke bevege på kroppen.

Jeg ser rommet rundt meg og av og til ser jeg ting som ikke er der, fordi hjernen fremdeles delvis drømmer.

Drømmen blir altså prosjektert oppå virkeligheten, noe som kan være litt uggent hvis man har en dårlig drøm.

Mange som opplever dette tror derfor at de opplever noe overnaturlig, men der tar de nok skammelig feil.

Etterhvert som man venner seg til det kan det være ganske så underholdende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

det er skikkelig guffent.

har det selv flere ganger i uka, som regel hvis jeg sover lengre middagslur eller forstyrrer den naturlige søvnsyklusen på andre måter.

Det går kort fortalt ut på at hjernen er i ferd med å våkne, mens kroppen fortsatt sover slik at den er koblet fra hjernen.

Jeg opplever å kunne få opp øynene, men ikke bevege på kroppen.

Jeg ser rommet rundt meg og av og til ser jeg ting som ikke er der, fordi hjernen fremdeles delvis drømmer.

Drømmen blir altså prosjektert oppå virkeligheten, noe som kan være litt uggent hvis man har en dårlig drøm.

Mange som opplever dette tror derfor at de opplever noe overnaturlig, men der tar de nok skammelig feil.

Etterhvert som man venner seg til det kan det være ganske så underholdende

Takk for svar... da har jeg hatt dette mange ganger.... skikkelig ekkelt.... Opplever det helst hvis jeg først våkner og så sovner dypt igjen om morgenen... og drømmer. Da

kan jeg ikke lee noe, men er våken inni meg... grøss...

Opplevde det veldig sterkt og ofte i forbindelse med en narkose for mange år siden... dobbelt-grøss.....

Men nå prøver jeg å si til meg selv at ta det med ro, snart våkner du ordentlig.... Og det stemmer... jeg gjør faktisk det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...